Egészség

A szaunázás egészségügyi előnyei és hatásai

A szaunázás évszázadok óta a pihenés, a regeneráció és az egészségmegőrzés egyik kedvelt módja. Nálunk nem annyira elterjedt, de most, hogy indul a nyaralós szezon, talán te is eljutsz valami wellness komplexumba, ahol lesz lehetőséged izzasztani magad.

Ha így van, arra biztatlak, hogy ne hagyd ki a szaunát, mert több szempontból is jót tesz az egészségnek. Persze a legtöbb előnyét akkor élvezhetjük, ha rendszeresen szaunázunk.

 

Mi történik a szervezetünkben szaunázás közben?

Ahogy belépünk a szaunába, a testünk elkezd alkalmazkodni a magas hőmérsékleti kihíváshoz (80-100°C).

Először is, a testhőmérsékletünk gyorsan emelkedni kezd, amit a szervezet verejtékezéssel próbál kompenzálni. Az izzadás nemcsak a hőszabályozás szempontjából fontos, hanem segít a méreganyagok kiválasztásában is. A verejtékmirigyek aktívabbá válnak, ami elősegíti a méregtelenítést.

A hő hatására a vérerek kitágulnak, ami fokozott véráramlást eredményez, javul a keringés. A szívfrekvencia emelkedik, ami a mérsékelt testmozgáshoz hasonló hatást vált ki, növelve a kardiovaszkuláris kondíciót.

A szaunázás során a meleg ellazítja az izmokat és ízületeket, csökkentve az izomfeszültséget és a fájdalmat. Az endorfinok, azaz a boldogsághormonok felszabadulása miatt javul a hangulat és csökken a stressz.

 

A szaunázás egészségügyi előnyei

 

Szív- és érrendszeri egészség

Kutatások kimutatták, hogy a rendszeres szaunázás csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek, valamint a stroke kockázatát és az artériás merevséget. A meleg hatására kitágulnak az erek, ami javítja a vérkeringést és csökkenti a vérnyomást.

A szívfrekvencia emelkedése pedig hosszú távon javítja a szív egészségét, olyan mintha egy laza kardió edzést nyomnál le. A szívritmus a szaunázás során 100-150 ütés/perc értékre emelkedhet.

 

Méregtelenítés

Az intenzív izzadás során a szervezet megszabadul sok méreganyagtól, de azért nem mindentől. (Az olyan mérgeket, mint az alkohol, a higany és az alumínium, elsősorban a vesék, a máj és a belek távolítják el.)

 Az izzadás segít eltávolítani a bőrön keresztül a felhalmozódott toxinokat, ami hozzájárul a jobb közérzethez és a tisztább bőrhöz.

 

Izomlazítás és fájdalomcsillapítás

Egyik legnépszerűbb előnye az izomlazítás és a fájdalomcsillapítás. A meleg ellazítja az izmokat és az ízületeket, csökkentve a feszültséget és a fájdalmat. Ez különösen hasznos lehet sportolás után, mivel elősegíti az izomregenerációt és a fájdalom enyhítését.

A szaunázás során a vérkeringés fokozódása javítja az izmok oxigénellátását, ami gyorsabb gyógyulást eredményez. A szaunázás enyhítheti a fájdalmat és javíthatja az ízületi mobilitást reumatikus betegségekben szenvedők esetében is.

 

Immunrendszer erősítése

A hőstressz serkenti az immunrendszert, növelve a fehérvérsejtek számát és aktivitását. Ez javítja a szervezet ellenálló képességét a fertőzésekkel szemben. Kutatások szerint a rendszeres szaunázás csökkentheti a megfázás és más légúti fertőzések gyakoriságát.

 

Neorodegeneratív betegségek kockázatának csökkenéne

Egy finn tanulmány szerint a gyakori szaunázás csökkenti az Alzheimer-kór és a demencia kockázatát. A tanulmány kimutatta, hogy a hetente 4-7 alkalommal szaunázó férfiak körében 66%-kal alacsonyabb volt az Alzheimer-kór előfordulása.

 

Pozitív hatása van a tüdőfunkciókra

A szaunázás átmenetileg javítja a tüdőfunkciót, és enyhítheti az asztma és a krónikus hörghurut tüneteit. A szaunázás során javul a légzés, mivel a forró levegő és a magas páratartalom kitágítja a légutakat.

 

Stresszcsökkentés és mentális egészség

A szaunázás amellett, hogy fizikailag egészséges, mentálisan is a hasznunkra válik. A szauna melege és a nyugodt környezet hozzájárul a mentális relaxációhoz. Az endorfinok felszabadulása miatt javul a hangulat, csökken a szorongás és növekszik az általános jóllét érzése.

 

Bőr egészsége

Az izzadás tisztítja a pórusokat, eltávolítva a szennyeződéseket és a felesleges olajokat, ami tisztább, egészségesebb bőrt eredményezhet. A fokozott véráramlás javítja a bőr táplálását és oxigénellátását, ami hozzájárul a bőr egészségéhez és fiatalos megjelenéséhez. Rendszeres alkalmazása javíthatja a bőr rugalmasságát és csökkentheti a pattanások kialakulását.

 

Anyagcsere javítása

A testhőmérséklet emelkedése fokozza az anyagcserét. Bár a szaunázás önmagában nem helyettesíti a testmozgást és a diétát, kiegészítő módszerként hozzájárulhat a fogyókúrához. Önmagában a szaunázástól nem fogsz fogyni, csak folyadékot veszíteni.

 

Alvásminőség javítása

A szaunázás elősegítheti a mély és pihentető alvást, mivel a test és az elme relaxációját fokozza. A szaunázás után a test hőmérséklete csökken, ami elősegíti az elalvást és javítja az alvás minőségét. Azok, akik rendszeresen szaunáznak, gyakran számolnak be arról, hogy jobban és nyugodtabban alszanak.

 

A szaunázás hátrányai és ellenjavallatai

A szaunázás során jelentős mennyiségű folyadékot vesztünk, ami kiszáradáshoz vezethet, ha nem pótoljuk megfelelően. Fontos, hogy szaunázás előtt, alatt és után elegendő vizet igyunk, hogy elkerüljük a kiszáradást. Nem ritka, hogy rövid szaunázás alatt körülbelül egy liter izzadságot veszítünk.

Bizonyos egészségi állapotok esetén a szaunázás kockázatot jelenthet. Szívproblémákkal, magas vérnyomással küzdőknek konzultálniuk kell orvosukkal, mielőtt szaunázni kezdenének és természetesen a kismamáknak is. Az extrém hőmérséklet megterhelő lehet a szív- és érrendszerre, ezért az érintettek számára ajánlott az óvatosság.

Ha túl hosszú ideig szaunázol, az túlhevüléshez és ájuláshoz vezethet. Figyelj a tested jelzéseire! Ha szédülést vagy rosszullétet tapasztalsz, azonnal hagyd el a szaunát és hűtsd le a tested!

 

Mennyit és hogyan szaunázzunk?

Időtartam
Egy szaunázási alkalom általában 10-20 percig tart. Kezdők számára érdemes az alsó határon kezdeni, majd fokozatosan növelni az időtartamot. Egy szaunázási alkalom során több (például 2-3) rövidebb, 10-15 perces szaunázási ciklus ajánlott, közte pihenéssel és hűtéssel.

 

Gyakoriság
Hetente 2-3 alkalommal javasolt szaunázni az optimális egészségügyi előnyök elérése érdekében. Rendszeres szaunázás (akár naponta) is jótékony lehet, amennyiben a szervezeted jól tolerálja.

 

Hőfok
A finn szaunák tipikus hőmérséklete 80-100°C között van. Kezdők és érzékenyebb egyének számára az alsóbb hőmérsékleti tartomány (70-80°C) lehet ideális. Infraszaunák esetén a hőmérséklet alacsonyabb, általában 50-60°C.

A hagyományos finn szaunákban általában száraz hőt használnak, a relatív páratartalom gyakran 10 és 20 százalék között van. Más szaunatípusokban a páratartalom magasabb. A török stílusú szaunák például nagyobb páratartalommal bírnak.

Gyermekek és idősek számára rövidebb időtartam és alacsonyabb hőmérséklet ajánlott, hogy elkerüljék a túlzott megterhelést.

A szaunázás előtt vagy közben alkoholt fogyasztani veszélyes lehet.

 

Szauna és hideg víz
A szaunázási ciklusok között érdemes hideg zuhannyal vagy fürdővel hűteni a testet, majd pihenni pár percig. A hűtés segít visszaállítani a normál testhőmérsékletet és javítja a vérkeringést.

 

Forrás:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/313109

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük