Egészség

Mire jó a B-vitamin?

Ha B-vitaminról beszélünk, akkor valójában B-komplex vitaminra gondolunk, mert B-vitaminból többféle is van: B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12. Ezeknek a szervezetben betöltött szerepe és működése is szorosan összefonódik egymással.

1. Hozzájárulnak az energiatermeléshez

A B-vitaminok aktívan részt vesznek az anyagcsere folyamatokban, vagyis a bevitt tápanyag (zsír, fehérje, szénhidrát) feldolgozásából energiát állítanak elő. Serkentik a gyomorsav jótékony termelődését és javítják más vitaminok felszívódási arányát.

2. Védik az idegrendszert, javítják a koncentrációt

Elősegítik az idegátvivő anyagok és hormonok normális működését az agyban, így hozzájárulnak a mentális jó közérzethez, javítják a memóriát és a fókuszt. Csökkentik a depresszió, a szorongás, és az öregedéssel összefüggő kognitív hanyatlás kialakulásának kockázatát. Stresszes időszakokban is hasznát veheted. Továbbá segíthetnek leküzdeni a fáradtságot, kimerültséget.

3. Támogatják a megfelelő vércukorszintet

Jótékonyan befolyásolják az egészséges szénhidrát anyagcserét, segítik a sejtek glükózfelvételét a véráramból, így hozzájárulnak a megfelelő vércukorszint fenntartásához. A B1- és B12-vitamint gyakran használják a cukorbetegség káros szövődményének, az idegi irritációnak kiegészítő kezelésére.

4. Hozzájárulnak az egészséges bőr, haj és köröm megőrzéséhez

Szükségesek a bőr rétegeinek egészséges növekedéséhez és fejlődéséhez. A B-vitaminok hiányának jele a száraz, hámló bőr, a bőrgyulladás, a korpásodás, őszülő haj, és egyéb előrehaladott öregedési jelek.

 

Mikor érdemes B-vitaminokat pótolni?

Kiegyensúlyozott, változatos táplálkozással könnyen bevihetők, így súlyos hiányállapot ritkán alakul ki. Viszont néhány esetben érdemes őket pótolni. Például: stresszes időszakokban mindenképpen, mentális vagy fizikai kimerültség esetén támogatja a mellékvese optimális működését.

Vércukorszint, inzulin problémák esetén. Enyhítik az pajzsmirigy alulműködés tüneteit is, támogatja a hormonrendszert. Ha anyagcsere- vagy felszívódási problémáid vannak, akkor is segíthetnek. Illetve bőrproblémák esetén: akné, ekcéma, pikkelysömör gyógyulásában is segíthetnek. Várandósság alatt pedig védik a babát a fejlődési rendellenességek kialakulása ellen. Ha vegán étrendet folytatsz a B12 vitamin pótlása elengedhetetlen.

 

Milyen formában érdemes pótolni?

 

B1-vitamin (tiamin)

Természetes forrásai: sovány sertéshús, teljes kiőrlésű gabonakészítmények, gabona- és olajos magvak, babfélék.

Étrend-kiegészítőben: a legjobban hasznosuló forma a tiamin-pirofoszfát-klorid.

 

B2-vitamin (riboflavin)

Természetes forrásai: tejtermékek (tej, sajt, joghurt), tojás, marhahús, máj, hal, avokádó.

Étrend-kiegészítőben: a legjobban hasznosuló forma: riboflavin-5’-foszfát nátrium/ riboflavin-5’ nátriumfoszfát.

 

B3-vitamin (niacin)

Természetes forrásai: sovány húsok (baromfi, pulyka bőre nélkül), halfélék, máj, tojás, tejtermékek, dió- és magfélék, hüvelyes zöldségek, teljes kiőrlésű gabonák, avokádó.

Étrend-kiegészítőben: a legjobban hasznosuló formák: niacin/nikotinsav, inozitol-hexanikotinát.

 

B5-vitamin (pantoténsav)

Természetes forrásai: joghurt, hal, baromfi, tojássárgája, máj, élesztő, brokkoli, hüvelyesek.

Étrend-kiegészítőben: a legjobban hasznosuló forma: pantetin.

 

B6-vitamin (piridoxin)

Természetes forrásai: halak, szárnyasok, csicseriborsó, avokádó, burgonya, banán.

Étrend-kiegészítőben: a leghatékonyabb forma: piridoxál-5-foszfát.

 

B7-vitamin (biotin)

Természetes forrásai: máj, szója, hüvelyesek, diófélék, rizs, árpa.

Étrend-kiegészítőben: csak 1 formája van.

 

B9-vitamin (inozitol)

Természetes forrásai: belsőségek (máj, vese, szív), tojássárgája, tej és tejtermékek, sárgarépa, paprika, kajszi- és sárgabarack, sárgadinnye, élesztő.

Étrend-kiegészítőben: a legjobban hasznosuló formák: gülózamin folát só, kalcium folát.
A folsavat kerüld el, még káros is lehet!

 

B12-vitamin (kobalamin)

Természetes forrásai: hús, hal, tojás, tej és tejtermékek.

Étrend-kiegészítőben: a legjobban hasznosuló formák: metilkobalamin, adenozilkobalamin, hidroxikobalamin.
A cianokobalamint messziről kerüld el, káros lehet!

 

Túl lehet adagolni a B-vitaminokat?

A B-vitaminok vízben oldódó vitaminok, amely azt is jelenti, hogy a felesleg vizelettel távozik a szervezetből. Tehát ha megfelelő a veseműködésed, akkor nem tudod túladagolni.

Vigyázz az egészségedre!

 

Források:

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

%d bloggers like this: