Energia- és időbeosztás

Aktív pihenés és passzív pihenés, mindkettőre szükségünk van

Akkor gazdálkodsz legjobban az energiáiddal, ha a pihenéseidet is meg tudod tervezni, nemcsak a munkafolyamataidat.

A pihenés bármely formája stresszcsökkentő és frissítő hatással bír a szervezetünkre. Hatékonyság szempontjából elengedhetetlen, hogy szüneteket iktassunk a tevékenységeink közé, különben kimerülnek az energiatartalékaink és oda a hatékonyság is. Nem az a cél, hogy sokat dolgozz, hanem, hogy jól csináld.

A pihenés célja az egészségünk, a mentális és fizikai frissességünk megőrzése, valamint a regeneráció és az újratöltődés.

 

Mi az aktív pihenés?

Aktív pihenésnek nevezhetjük, mikor olyan kikapcsolódási formát választunk, ami energiaigényes. Tehát egy kicsit paradox, hogy energiát kell felhasználnunk ahhoz, hogy energiát nyerjünk, de míg az egyik oldalunk veszítünk, a másikon nyerünk. Jó példa erre bármilyen sporttevékenység, amit szeretünk csinálni. Például, ha úszunk egy nagyot, lehet, hogy fizikailag kifáradunk, de szellemileg feltöltődünk.

Aktív pihenési forma egyszerűen fogalmazva az, amit szeretünk csinálni, és szívesen fektetünk bele energiát. Ezek mindenképpen pozitívan hatnak a mentális állapotunkra.

Példák aktív pihenésre: laza séta a szabadban, a természetben; jól eső testmozgás; kreatív tevékenységek: rajzolás, festés, varrás stb.; időtöltés baráti társasággal.

 

Mi a passzív pihenés?

A passzív pihenés viszont olyan pihenési forma, amely során inkább a teljes testi és szellemi lazításra fókuszálsz. Pihenteted a tested és a szellemed is, vagyis nem használsz el komolyabb energiákat, csak töltekezel. A legnagyobb előnye, hogy csökkenti a fáradtságot, mind testileg, mind mentálisan, hiszen pont ezért csináljuk.

Példák passzív pihenésre: alvás, relaxálás, olvasás, meditáció, filmnézés, kellemes fürdő, masszázs stb.

 

Hol kezdődik a lustaság?

A pihenést is túlzásba lehet vinni, és akkor már lustaságnak hívjuk. Mind az aktív, mind a passzív pihenés fontos szerepet játszik a testi és szellemi egészségünk megőrzésében, ezzel szemben a lustaság inkább káros hatással bír.

A pihenést energiafeltöltésre használjuk, nincs lelkiismeret-furdalásunk, ha éppen alkalmazzuk, csökkenti a stresszt, és jó érzéssel tölt el. Szükséges, kiérdemelt.

A lustaság esetében viszont bőven van még energiánk, de úgy döntünk, hogy azt nem hasznos tevékenységgel töltjük el, hanem kényelmi szempontokat helyezünk előtérbe. Ez általában stresszel jár, hiszen tudjuk, hogy halmozódnak a feladataink, mi meg pazaroljuk az energiát.

Lustaság alatt általában azt értjük, amikor az ember nem hajlandó megtenni azokat a dolgokat, amelyeket meg kellene tennie vagy amelyek hasznosak lennének számára. Inkább beépülsz a kanapéba. Vagyis a lustaság lényegében felelősségkerülés.

Néha azért belefér, de ha hosszú távon vagyunk lusták, az rányomja a bélyegét az életminőségünkre.

A pihenés egy fontos és szükséges tevékenység, amelynek célja az egészségünk megőrzése és javítása, míg a lustaság az inaktivitás és a passzivitás állapota, amely hosszú távon káros hatással lehet az életünkre és a megítélésünkre.

A kulcs az egyensúly megteremtése az aktív és passzív tevékenységek között. Tehát vigyázz, a pihenés jó dolog, de annak is vannak határai!

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

%d bloggers like this: