Mennyire környezetbarát az elektromos autó?
Vajon tényleg kevésbé roncsolja a környezetet az elektromos autó, vagy ez is csak egy ügyes marketing fogás? Ha a széndioxid kibocsátást nézzük, akkor az elektromos autók jobb választásnak tűnnek, hiszen nem szennyezik a levegőt (állítólag!).
Kényessé válik a kérdés, ha az akkumulátorokban található anyagokat vizsgáljuk. A lítium és a kobalt ugyanis távolról sem környezetbarát anyagok.
Milyen hatással vannak a környezetre az elektromos járművek lítium-ion akkumulátorai?
A lítiumbányászat hatalmas mennyiségű vizet igényel, amely a világ számos régiójában egyre inkább hiánycikk. Körülbelül 500 000 gallon vizet használnak fel minden bányászott tonna lítiumhoz. A dél-amerikai lítium-háromszög, amely Bolívia, Chile és Argentína egyes részeit foglalja magában, a világ lítiumkészletének több mint felét tartalmazza. Ez a régió nagyon száraz. A chilei Salar de Atacamában a lítiumbányászat a régió vizének 65%-át fogyasztja el. A helyi gazdáknak és a helyi közösségekben élőknek jelentősen megnehezíti a vízszerzést.
A nagy mennyiségű víz felhasználása mellett a lítiumbányászat víz-, talaj- és levegőszennyezést is okoz. A bányászati folyamatban használt mérgező vegyszerek, például a sósav kiszivároghatnak a párologtató medencékből, és szennyezhetik a környező területeket.
Másik probléma a nagy mennyiségű lítium-ion hulladék, ami csak csekély mértékben hasznosítható újra. Ausztráliában például „az ország 3300 tonnájának mindössze két százalékát” hasznosítják újra. A lítium-ionos hulladék általában hulladéklerakókba kerül, ahol potenciálisan a környezetbe kerülhet.
A lítium mellett az elektromos autók akkumulátoraiban használt másik ásvány a kobalt. Sajnos a kobaltbányászatnak is hasonló negatív környezeti hatása van, mint a lítiumnak: víz-, talaj- és levegőszennyezés.
Tényleg nem szennyezik az elektromos autók a levegőt?
Azt mondják, hogy az elektromos autók a hagyományos hajtásúakkal szemben kevésbé szennyezik a levegőt. A müncheni Ifo-intézet ezt azonban megcáfolja. – írja az autopro.hu cikke.
Az e-kocsik akár 28%-kal több kárt okoznak a környezetnek, mint a dízeles társaik. A közelmúltban nyilvánosságra hozott jelentés összehasonlítja egy Tesla Model 3 és egy hasonló méretekkel rendelkező, dízelmotorral ellátott Mercedes C 220d gyártásának és üzemeltetésének szén-dioxid-kibocsátását, és arra az eredményre jutott, hogy a hagyományos meghajtás kevesebb üvegházhatású gázt bocsát ki.
A Hans-Werner Sinn közgazdász által vezetett szakértői csoport a Mercedes közlekedésből származó károsanyag-kibocsátásának együttes emisszió értékét 141 gramm per kilométer mennyiségre mérte. Az elektromos Tesla ezzel szemben 156-181 grammal jelentősen több szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként, figyelembe véve a 75 kWh-s akkuk gyártásánál és az elektromos áram előállításánál fellépő emissziót is.
Vannak-e más alternatívák az elektromos autók akkumulátoraihoz?
A NewScientist szerint van néhány alternatíva. Legtöbbjük azonban még a fejlődés korai szakaszában van. Ezek a lehetőségek jöhetnek szóba: folyékony akkumulátorok, üzemanyagcellás akkumulátorok, üveg akkumulátorok, só, tengervíz, magnézium. Ebből a listából az elektromos járművek akkumulátorainak egyik legpraktikusabb alternatívája a só. Hasonló kémiai összetételű, mint a lítium. Ezenkívül világszerte nagy a sókínálat, és a sóbányászat alacsonyabb környezeti hatással bír.
Egy érdekes alternatíva a listán a folyékony akkumulátorok. Az áramlási akkumulátoroknak is nevezett folyékony akkumulátorok a hagyományos akkumulátorokhoz hasonló módon működnek. Különböznek azonban abban, hogy a komponensek feloldódnak folyadékokban.
A folyékony akkumulátorok egyik előnye, hogy nagyon gyorsan bele tölthetők egy elektromos járműbe – hasonlóan ahhoz, ahogy egy autóba gázt töltenek. Emiatt a folyékony elektromos járművek akkumulátorai egy másik, az elektromos járművekkel szembesülő problémát is megoldhatnak: a jármű feltöltéséhez szükséges hosszú időt. A folyékony elektromos autóakkumulátorok technológiájának azonban még sokat kell fejlődnie, hogy bebizonyosodjék a hatékonysága és a biztonságossága.
Jó alternatívák lehetnek még a földgázzal, és bio-metánnal hajtott járművek. Vagy járjunk biciklivel 😉
Források:
Motorbiscuit: EV Car Batteries Destroy the Environment and Violate Human Rights
Autopro.hu: Az elektromos autók károsabbak a környezetre, mint a dízelek?