Meditáció

Mi a mindfullness?

Olyan sokat hallani mostanság, hogy a mindfullness a kulcs a kiegyensúlyozott, boldog élethez, úgy gondoltam, érdemes kicsit körüljárni a témát, és megérteni, mire lehet használni ezt a technikát. Mert ez egy technika.

A mindfullness tulajdonképpen egy fókuszgyakorlat, magyar fordításban a „tudatos jelenlét kifejezést használjuk rá. A hivatalos definíció nagyjából így hangzik:

A mindfullness nem más, mint tudatában lenni annak, ami itt és most történik, anélkül, hogy arra vágynánk másképpen legyenek a dolgok.” – James Baraz.

Tehát a “mostban” lenni és a jelenre figyelni anélkül, hogy a múlton szoronganánk és a jövőn aggódnánk. Úgy kell elképzelni, mintha idegenként érkeznél a Föld bolygóra, és mindent tüzetesen megvizsgálsz, átélsz, anélkül, hogy ítélkeznél. Képzeld el, mintha most éreznél először esőt a bőrödön, milyen átütő élmény lehet.

Azért írtam, hogy fókuszgyakorlat, mert az a célja, hogy a figyelmet a jelenre irányítsa. Nem az a lényege, hogy a gondolatokat kontrollálja, mert azt úgy sem lehet. Hanem egyfajta perspektívaváltás, ami tudatos, nyitott, kíváncsi, elfogadó attitűdöt igényel. Megfigyelés és elfogadás, akár jó, akár rossz dologról van szó.

Hogyan gyakorolhatjuk a mindfullnesst?

Szinte bárhol és bármikor. Beépíthetjük a hétköznapi tevékenységeinkbe, mint az evés és az ivás, a munka vagy a sport. Csak annyi kell, hogy tereljük a figyelmünket a pillanatra, rángassuk vissza a múltból és a jövőből. Persze ez eleinte nem könnyű, ezért érdemes először vezetett gyakorlatokkal kezdeni. A youtube-on találtam néhányat. ITT!

Valamiért nem szeretik a mindfullnesst meditációs technikaként definiálni, de szerintem bőven belefér a kategóriába. Képes rendet rakni a fejedben, még ha alapvetően nem is ez a célja, csak a figyelem irányítása. De ha a figyelmünket képesek vagyunk irányítani, akkor a gondolatainkat is.

Milyen hozadéka van a mindfullnessnek?

Rendszeres gyakorlás után bizonyítottan csökken a stresszszintünk és növekszik az elégedettségi szintünk. Javítja a memóriát, az immunaktivitást, a kognitív képességeket és természetesen a koncentrációt. Már 2 hónapos gyakorlás érezhető eredményeket hozhat. Én biztos ki fogom próbálni.

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük