A SMART célkitűzési módszer
Ha jó vagy álmodozásban, de nem jeleskedsz a megvalósításban, ez a módszer segíthet abban, hogy megtanulj célokat kitűzni. A siker ugyanis azon múlik, hogy képesek vagyunk-e jól megfogalmazni a céljainkat és végrehajtani a terveinket.
Van egy keretrendszer, melyet a SMART betűszóval írnak le. A SMART rövidítés az angol Specifikus (Specific), Mérhető (Measurable), Elérhető (Achievable), Releváns (Relevant) és Időhöz kötött (Time-bound) szavakból származik.
Eszerint, ha célokat tűzöl ki, akkor ennek az öt kritériumnak meg kell felelniük, hogy gördülékenyen menjen a megvalósítás.
A SMART elemei
Specifikus (Specific): A cél mindig legyen pontosan meghatározott és világosan megfogalmazott. Az elvont vagy általános célkitűzések helyett olyan konkrét célokat kell kitűzni, amelyek pontosan leírják, mit szeretnél elérni.
PÉLDÁUL:
- Nem specifikus cél: Szeretnék jobban megtanulni zongorázni.
- Specifikus cél: Szeretnék hetente legalább 3 órát gyakorolni zongorán, hogy az év végére el tudjak játszani egy középhaladó szintű művet.
Mérhető (Measurable): A cél legyen valamilyen módon mérhető, számonkérhető. Ki kell találnod, hogy hogyan fogod mérni vagy értékelni a cél elérését. Ez segít abban, hogy nyomon követhesd a haladást és megtudd, elérted-e a kitűzött célt. Ez a motiváció fenntartásának is jót tesz.
PÉLDÁUL:
- Nem mérhető cél: Szeretnék egészségesebben étkezni.
- Mérhető cél: Szeretnék heti 4 alkalommal zöldségeket és gyümölcsöket fogyasztani az étkezéseim során.
Elérhető (Achievable): A cél reális és elérhető legyen. Fontos, hogy reális módon mérlegeld a rendelkezésedre álló erőforrásokat, időt és képességeket. Meg kell győződnöd arról, hogy képes vagy elérni a kitűzött célt. Ez kicsit veszélyes terep, mert olyan, mintha azt mondanák, hogy ne álmodj nagyot. Néha, ami első látásra lehetetlennek tűnik, az jobban megnézve nem is az. Szóval, gondolkodhatsz nagyban, de legyél körültekintő.
PÉLDÁUL:
- Nem elérhető cél: Szeretnék a jövő hétvégén megírni egy regényt.
- Elérhető cél: Szeretnék 3 hónapon belül megírni egy 30 000 szavas regényt, napi 500 szó írási céllal.
Releváns (Relevant): A cél legyen releváns, vagyis legyen összhangban a személyes vagy szervezeti célkitűzéseiddel. Fontos, hogy a célok kapcsolódjanak az értékeidhez és a hosszú távú terveidhez. Jó, ha magadénak érzed. Persze néha fel is kell fedezni valami egészen mást, de legyen az életednek egy iránya, ne csapongj nagyon!
PÉLDÁUL:
- Nem releváns cél: Szeretnék megtanulni golfozni, de semmi köze nincs a hobbijaimhoz vagy személyes céljaimhoz.
- Releváns cél: Szeretnék megtanulni fotózni, hogy fejlesszem a fotózási készségeimet és dokumentálhassam az utazásaimat.
Időben körülhatárolt (Time-bound): A célhoz tartozzon egy konkrét határidő vagy időkeret. Ez segít abban, hogy nyomás alatt tartsa a célokat, és hogy ne tartson neked örökké elérni azokat. Csökken a halogatás esélye. A határidők segítenek abban is, hogy jobban tervezd meg az idődet és hatékonyabban dolgozz.
PÉLDÁUL:
- Nem időben körülhatárolt cél: Szeretnék megtanulni spanyolul.
- Időben körülhatárolt cél: Szeretnék 6 hónapon belül elvégezni egy kezdő spanyol nyelvtanfolyamot, és hetente legalább 30 percet gyakorolni a nyelvet.
A SMART célkitűzések rendszerezettebbé teszik a tervezést, segítenek a fókusz megtartásában és fenntartani a motivációt. Ez egy keretrendszer, amit használhatsz, vagy nem. Nem mindig szükséges ennyire túlszabályozni a dolgokat, de javaslom, hogy próbáld ki, hogy nálad hogyan működik!
Ha többet akarsz tudni a célkitűzés művészetéről, akkor nézd meg ezt a cikket is!