Önfejlesztés

Kihívás alapú önfejlesztés: egy magasabb szint

Ha megszületik a döntés a fejünkben, hogy önfejlesztéssel szeretnénk foglalkozni, általában olvasással kezdjük. Cikkeket, blogbejegyzéseket, könyveket olvasgatunk, aztán videókat nézünk vagy hanganyagokat hallgatunk. Ez az első lépés: begyűjtünk egy csomó infót strukturálatlanul, aztán próbáljuk őket rendszerbe szervezni a fejünkben.

Mindez jó dolog, szuper kezdet, de még csak az önfejlesztés passzív szintje. Ha sikerül kellően érdekes anyagokra bukkannunk, akkor azok megadhatják a motivációt a következő szintre lépéshez, ami már a cselekvés szintje: kihívások és szokásformálás.

Mik a kihívások?

Olyan események, megpróbáltatások, feladatok, melyekben eddig még nem volt részünk, ezért a részvétel újdonságként jelenik meg az életünkben. A kihívások többfélék lehetnek: pozitív vagy negatív kimenetelűek, önként vállaltak vagy ránk kényszerítettek, könnyűek vagy nehezek, a végeredményük azonban mindig ugyanaz: egy komplexebb személyiség. És mit akar az önfejlesztő? Egy fejlettebb Ént.

Szóval, ha elkötelezett vagy, akkor bele kell állnod a kihívásokba, sőt jobbat mondok: keresned kell őket, vagy megteremteni magadnak. Nem kell elsőre nagyot álmodni, és megmászni az Everestet, persze ha bele akarsz csapni a lecsóba, csak rajta, de szerintem kezd kicsiben, és fokozatosan emeld a tétet.

Nem szeretek a levegőbe beszélni, így természetesen ajánlásokat is adok. Ezek olyan kihívások, melyeket kipróbáltam, vagy tervezek kipróbálni a jövőben. A példák alapján könnyen összeállíthatsz magadnak is egy listát. Azt javaslom, hogy ne lőj túl a célon, kihívást teljesíteni megterhelő, rengeteg energiát emészt fel, ezért ne végezz egyszerre túl sokat, mert kipurcansz, és aztán engem fogsz szidni.

Leírok most 3 rövidtávú és 3 hosszútávú kihívást. Írj össze te is hármat-hármat magadnak, aztán válassz ki belőlük egyet-egyet megvalósításra.

Rövidtávú kihívások:

1, Egynapos némasági fogadalom

Ez egy elvonás alapú kihívás, ami megfoszt egy adottnak vett képességedtől, így lesz alkalmad átértékelni azt. Mit tanulhatsz belőle? Milyen sok a felesleges beszéd egy napban. Mikor és miért lenne fontos megszólalnod. Milyen kreatív tudsz lenni, hogy közöld a mondandód beszéd nélkül is. Ha bevállalós vagy, told ki 3 napra a kihívást, a végén már ordítanál.

2, Egy hét hús nélkül

Szintén egy elvonás alapú kihívás, amivel felmérheted azt, mennyire vagy képes elköteleződni egy alternatív étrend irányába. Mit tanulhatsz belőle? Hogyan befolyásolja a közérzeted és az emésztésed, hogy mit eszel. Milyen alternatívák vannak a hús pótlására. Zöldségekkel nehéz jól lakni. Ha bevállalós vagy, legyél vegán 1 hétig.

3, Két hétig minden napra beiktatni egy légzőgyakorlatot

Már sokat olvastam a légzőgyakorlatok jótékony hatásáról, de még sosem teszteltem. Kiválasztottam egy gyakorlatot, amit 14 napon keresztül alkalmazni fogok. Keress te is egyet! Mit tanulhatsz belőle? Képes vagy-e két hét alatt új szokást beépíteni a mindennapokba. Azt, hogy lélegezni nem is könnyű. És hogy hatékony módszer-e a légzéskordináció a belső egyensúly megteremtésére.

Hosszútávú kihívások:

A hosszútávú kihívások szinte mindig szokásformáló kihívások, nem írom le, hogy miket tanulhatsz belőlük, mert már így is sokat dumáltam, és nem akarok szájbarágós lenni.

1, 50 könyv egy év alatt.

Eredetileg heti 1 könyvet terveztem, de két laza hetet engedélyeztem magamnak. Az én időrendembe csak szűkösen fér bele heti egy könyv, de eddig jól haladok a kihívással.

2, A cukros üdítők kizárása az életemből.

Ez szintén nem könnyű, mert ezek úgy vannak összerakva, hogy ráfüggjön az ember, ezért nem is kötöttem időhöz, afféle életre szóló kihívás. Vízre, itthon facsart narancsra, gyümölcs teára cserélem őket. Azért sem egyszerű, mert nem egyedül élek, ezért mindig van itthon valami lötty, amit tudatosan kerülgetnem kell.

3, Naplózás heti 1-2 alkalommal.

Kell időt találni, hogy leülj és kiírd magadból a gondolataidat, érzéseidet. Néha csak összefüggéstelen massza, de hozzájárul a mentális egyensúlyhoz, a koncentráció növeléséhez, és nem utolsó sorban remek terápia.

A rövidtávú kihívások mindig szórakoztatóbbak, mert látod a végét, míg a hosszútávú kihívások gyakran meggyötrik az embert, és felmerül a kérdés, hogy miért is csinálod. Miért? Hát mert fejlődni jó, úgyhogy kezdj bele máris valamibe!

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük