Önfejlesztés

Mi az oka a motiváció csökkenésének?

Biztos érezted már te is, hogy valamibe lelkesen belevágsz, csupa energiával, aztán egy idő után elszáll a tettvágyad, mintha elvágták volna. Talán éppen ezért neked is van egy csomó be nem fejezett projekted, amiről megfeledkeztél, vagy parkoló pályára tettél.

Mégis mi az oka annak, hogy nem tudjuk fenntartani a folyamatos érdeklődést a kitűzött céljaink iránt? Főleg a hosszútávú célok azok, melyek megdolgoztatják az érzelmi világunkat. Összegyűjtöttem néhány olyan tényezőt, ami oka lehet ennek a jelenségnek.

 

Nem látod a teljesítményt

Azt mondják, hogy úgy lehet fenntartani a motivációt, ha a célon tartod a szemed, de ez csak félig igaz. Ugyanis, ha túl messze van az a cél, akkor nem fogod tisztán látni. Érdemesebb kisebb állomásokra bontani, és a részeredményeidre koncentrálni.

Mondjuk, ha 120 kiló vagy, és le szeretnél fogyni 60-ra, akkor az első célod legyen a 110 kiló, aztán a 100 és így tovább. Pszichológiai szempontból az agyadnak szüksége van arra, hogy értelmet találjon a törekvéseidben. Tehát nem azt kell látnod, hogy milyen messze van a 60 kiló, hanem azt, hogy már elhagytad a 120-at és közeledsz a célodhoz.

Könnyebb úgy fenntartani a motivációt, ha folyamatosan rögzíted a haladásod.

 

Nem érzed a teljesítményt

Lehet, hogy sokkal nehezebb eljutni a kitűzött célodig, mint gondoltad, és csak bukdácsolsz. Ha rendszeresen azt tapasztalod, hogy nem éred el a céljaidat, vagy nem vagy elégedett az eredményeiddel, akkor ez demotiváló hatással lehet. A sikertelenség és a csalódás fokozatosan csökkentheti a motivációt. Ahogy a hosszan tartó stressz, túlterheltség is kimerítheti az energiáidat és lehangoltságot okozhat.

Ilyenkor érdemes mérleget csinálni, hogy a belefektetett erőfeszítések tényleg megtérülnek-e, ha eléred a célodat. Fontos-e neked ez a cél annyira, hogy kifacsard magad érte, vagy egyszerűen csak kötelességtudatból csinálod, mert azt tanultad, hogy be kell fejezni mindent, amit elkezdesz? Lehet, hogy megéri az energiabefektetést, lehet, hogy nem. Ezt csak te tudhatod, nincs rossz válasz. A motivációhiány ilyenkor jelzés lehet számodra.

 

A cél már nem csillog olyan szépen

Az is előfordulhat, hogy időközben megváltoznak a prioritásaid, és már nem is fontos számodra az a cél, amit korábban kitűztél, mert más érdekel. Ha valamit nem tartunk értékesnek, azért nem is szívesen teperünk. Tehát ilyenkor a motivációhiány egy normális reakció. Ez akkor is előfordulhat, ha nem definiáltuk pontosan, hogy mit akarunk elérni.

Ha nincsenek világos céljaid vagy nem érzed, hogy az életedben valóban fontos és értékes tevékenységekkel foglalkozol, akkor könnyen elveszítheted a motivációdat.

 

Túl unalmas az út

A szervezetünk nehezen viseli a monotonitást. Az emberi agy hajlamos az újdonságkeresésre és a változatosságra, ezért fontos, hogy változatos és kihívást jelentő feladatokat találj. Persze néha el kell viselni unalmas dolgokat is, ha el akarod érni a célodat.

Például, ha meg akarsz tanulni gitározni, akkor túl kell élned a szolfézs órákat is. Ez egy kis áldozathozatal a célodért, ilyenkor a motiváció érzelmi része a háttérbe vonul, és az akaratos, észszerű része kerül előtérbe, és nagy szerepet kap az önfegyelem.

 

Szabotázs-önszabotázs

Ha negatív energiák bombáznak kívülről és belülről, az is csökkentheti a motivációdat. Ha a körülötted lévők nem értik, amit csinálsz, vagy egyenesen megpróbálnak lebeszélni róla, az elkedvetleníthet. Ezt nehéz kivédeni, mert sokszor ráadásul jó szándékkal teszik. De vésd az eszedbe, hogy a te életedet csak te irányíthatod, meghallgathatsz véleményeket, de a végső döntés a tiéd, amit a számodra fontos értékek alapján kell meghoznod!

Előfordul, hogy önmagunkat is szabotáljuk a negatív gondolkodásunkkal. Mikor elbátortalanodunk, nem hiszünk eléggé magunkban, kritizáljuk magunkat, ez mind rosszul hat a motivációnkra. A motiváció ellenségei: pesszimizmus, alacsony önbecsülés, túlzott önkritika, problémák túlhangsúlyozása.

Fontos felismerni és tudatosítani a negatív gondolkodásmód jelenlétét. Figyelj fel azokra a negatív gondolatokra, amelyek gyakran felmerülnek benned, és rosszul befolyásolják az érzelmi állapotodat és motivációdat. Gondold át, hogy milyen más értelmezések, pozitív szempontok vagy megoldások lehetségesek helyettük! Változtass a nézőpontodon!

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

%d bloggers like this: