Önfejlesztés

Tanulható-e az optimizmus?

Optimizmus, vagyis derűlátás. Pesszimizmus, vagyis borúlátás. Mindkét nézőpont megvan bennünk bizonyos arányban. Optimistának nevezhetjük azt, aki nagyobb százalékban látja pozitívan a dolgokat, mint negatívan.

Fel lehet-e tornázni magunkban ezt a százalékot?
Az esetek többségében igen.

 

Miért kéne az optimizmusra gyúrni?

A pozitív szemléletű emberek eredményesebbek, kiegyensúlyozottabbak, teljesebbnek érzik az életüket. Miért? A kulcs a problémakezelésben rejlik. Nem igaz, hogy az optimista nem veszi észre a gondokat. Ahhoz totál elvakultnak kell lenni, és normális emberek esetében nem jut el az optimizmus arra a szintre. Nincsen 100%-ban optimista ember, ahogy 100%-ban pesszimista sincsen.

Ha találkozunk egy problémával, akkor a pesszimista énünk azt mondja, hogy
„Na tessék, szegény embert még az ág is húzza! Ezt nem lehet megoldani, ha megpróbálom, csak rosszabb lesz, inkább szenvedek, nem foglalkozom vele.”

Az optimista énünk, pedig azt mondja:
„Nincs olyan probléma, amit ne lehetne megoldani, egy kis energiabefektetéssel javíthatok a helyzeten.”

Az alapvető különbség a két hozzáállás között a hit önmagunkban. A pesszimista nem hisz abban, hogy képes változtatni a dolgokon, ezért nem is lobban fel benne a motiváció, hogy próbára tegye magát, így eredményt sem várhatunk tőle. Alapvetően védekezésre rendezkedik be, mert nem remél semmi jót.

Az optimista viszont elhiszi, hogy képes változtatni, ezért megjelenik egy szebb jövőkép, ami arra motiválja, hogy beteljesítse azt. Az optimista képes célokat kitűzni, és elérni azokat.

 

Hogyan tanulható az optimizmus?

Vagyis hogyan növelhető bennünk a már alapból meglévő pozitív hozzáállás? Ahhoz, hogy képesek legyünk tudatosan javítani a pozitivitás-szintünkön, meg kell lennie egy alapvető belátásnak.

Ez pedig a következő: a saját sorsunk a mi kezünkben van, nem a körülmények játékszerei vagyunk, hanem döntéseinkkel mi terelhetjük az életünket a megfelelő mederbe.

Ha ebben nem hiszel, még nem vagy kész a fejlődésre. Ha már felismerted a fenti gondolat igazságát, akkor a következőket teheted, hogy növeld magadban a pozitivitást:

1. Emlékezz a jó megoldásaidra!

Bizonyára oldottál már meg problémát. Elevenítsd fel, hogy milyen érzések társultak a sikereidhez. Akár listázhatod is a legjobb pillanataidat. A lényeg, hogy tudatosítsd, mennyi mindenre vagy képes!

2. Gyakorold a hálát!

Ha képes vagy felismerni az életedben a jó dolgokat, az növeli benned a pozitív energiákat. Kipróbálhatsz hálanaplót, de az is elég, ha felidézed az életed örömforrásait.

3. Gondolj arra, hogy lehetne rosszabb!

Tudom, ez egy fura tanács. De ha azon kapod magad, hogy valamire nagyon negatívan reagálsz, akkor gondolkozz el azon, hogy rosszabb is lehetne. Máris jobb színben fog feltűnni a jelenlegi helyzet.

4. Jókor, jó helyen

Sokszor azért nem tudunk megfelelően reagálni a dolgokra, mert éppen rossz pillanatunkban találnak meg. Tedd félre, ha tudod, és akkor vedd elő, amikor elég erősnek érzed magad, hogy foglalkozz vele!

Most ennyi tipp jut eszembe. Ha neked van még, nyugodtan írd meg hozzászólásban!

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

%d bloggers like this: