Önismeret

A céltervezés első szabálya: Tudd, hogy mit akarsz!

Ez nem hangzik olyan bonyolultan, mégis az emberek többsége nem tudja pontosan definiálni, hogy mit akar. Vannak homályos elképzelések, mint pl.: „boldog akarok lenni”, „kiegyensúlyozott akarok lenni”, „gazdag akarok lenni”, de ezek nem valódi célok, csak körvonalak.

Ahhoz, hogy a boldogságot mint célt tudjuk értelmezni, pontosan meg kell tudnunk határozni, hogy számunkra mit jelent a boldogság. Ha gazdagok szeretnénk lenni, összegszerűen meg kell adnunk, hogy mennyi havi bevételnél éreznénk magunkat gazdagnak. Persze ezek nem kőbe vésett definíciók, a haladás során változhatnak.

A lényeg, hogy legyen róla egy víziónk. El kell tudnunk képzelni olyan részletességgel, mintha már megtörtént volna. Nevezhetjük fantáziálásnak is, de sokkal jobban hangzik a pozitív jövőkép. Ha minden a lehető legideálisabban alakul, hol látnád magad 5 év múlva legszívesebben?

 

Honnan tudhatjuk, hogy mit akarunk igazán?

Gyerekkorunkban még pontosan tudjuk, hogy mit akarunk. Na, nem a hosszútávú céljainkat tekintve, hanem az aktuális vágyainkat. Fel akarunk mászni a mászókára, csokit akarunk, maradni akarunk, haza akarunk menni. Aztán a szüleink, nevelőink igyekeznek szabályok közé korlátozni a vágyainkat, és ez néha olyan jól sikerül, hogy egy idő után már nem merünk nagyot álmodni.

Ha ki akarod deríteni, hogy mi az, amit szeretnél az élettől, egy kicsit vissza kell nyúlnod a gyermeki énedhez. Nem arra van szükséged, amire gyerekkorodban vágytál, hiszen az már elavult (talán), hanem arra a mentalitásra, ahogy gyerekként tudtál vágyakozni. A jelenlegi tapasztalati háttereddel és a korlátok nélküli vágyakozás képességével tudod meghatározni a céljaidat.

Ugyanis minden akarás a vágyakozásból indul ki. Ha elnyomod a vágyaidat, akarni sem fogsz tudni igazán. Az akarás pedig a fejlődés előfeltétele.

 

Hogyan ébred bennünk a vágy?

Ehhez tudni kell, hogy kétféleképpen kezdünk el vágyakozni. Az egyik az érzékszervek általi vágyakozás. Valamit láttunk, tapintottunk, éreztük az illatát, a miénk volt egy kis ideig, de aztán eltűnt, vége lett. Például eszel egy finom csokitortát, és egy hét múlva eszedbe jut, hogy szívesen bevágnál még egyet belőle. Tehát vágyhatunk olyasmire, amit már jól ismerünk, vagy kiindulhatunk abból.

Fogj egy tollat és írj egy listát életed legjobb pillanatairól! Arról, hogy mikor érezted magad igazán elemedben. Ez egy hasznos gyakorlat azoknak, akik úgy érzik, kicsit lecsúsztak a pályáról.

A másik folyamat, ahogy elkezdünk vágyakozni az a fantáziánk beindulása. Nem tudjuk milyen a torta, de el tudjuk képzelni, és bele akarunk kóstolni. Azt mondják, amit el tudunk képzelni, azt meg is tudjuk valósítani. Ez persze nem igaz, de amit elképzelünk az már a fejünkben megvalósult, és egy hasonló állapotot meg tudunk közelíteni a realitások talaján. Az is előfordul, hogy a valóság felülmúlja az elképzeléseinket.

Gyakorold a korlátok nélküli fantáziálást! Képzeld el a jövődet a lehető legideálisabb formában. Ragadj ki belőle néhány lényeges részletet és próbáld elképzelni, hogy hogyan jutottál oda.

Ne feledd, a vágyaiddal kezdődik minden: az akarás, a motiváció és a megvalósítás. Nyugodtan merj vágyakozni, nem kell mindennel megelégedni!

Olvasd el a sorozat többi részét is, hogy teljes legyen a kép:

A céltervezés 2. szabálya: Tudd, hogy miért akarod!

A céltervezés 3. szabálya: Tudd, mennyit ér neked!

A céltervezés 4. szabálya: Ne csak fejben legyen meg!

A céltervezés 5. szabálya: Ne félj újratervezni!

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

%d bloggers like this: