Önismeret

Az önuralom szerepe az életünkben

Az önkontroll az a képességünk, ami segít nekünk a hosszútávú céljaink elérésében. Szoros összefüggésben áll az akaraterővel és az érzelmi intelligenciával. A hirtelen érzelmi reakciókkal szemben a megfontolást helyezzük előtérbe. Vagyis a gondolkodásunk segítségével képesek vagyunk uralkodni az érzelmeinken, és például nem csapjuk a falhoz a kellemetlenkedő munkatársunkat.

Hogyan segít a hosszútávú célok elérésében? Rövidtávú céljaink esetében viszonylag könnyű a dolgunk, mert a jutalom közel van, ezért a motivációnk is intenzívebb. Hosszútávú célok esetén a végső jutalom messzebb van, ezért nehéz fenntartani az állandó motivációt. A hiányt az akaraterő tölti ki, ami segít, hogy ne adjuk fel. Érdemes az ilyen nagy célokat kisebbekre bontani, hogy a jutalom ne csak a végén jelentkezzen, hanem haladás közben is legyenek kisebb sikereink.

 

Mi köze az önuralomnak a sikerességhez?

Walter Mischel az 1960-as években végzett egy kísérletet a Stanford Egyetem óvodájában 90 kisgyerekkel, melyet csak pillecukor-tesztnek (marshmallow-test) nevez a köztudat.

A kísérlet lényege, hogy egy óvodást egy külön szobában leültetnek egy asztalhoz, és elé tesznek egy pillecukrot. Megígérik neki, ha kibírja 15 percig, hogy nem eszi meg, akkor később kap még egyet, és mindkettőt megeheti.

A kísérlet után 18 éven keresztül követték a résztvevő gyerekek életpályáját, és a következő megfigyelést tették:

Azok az alanyok, akik képesek voltak megvárni a második pillecukrot, sikeresebbek és eredményesebbek lettek az életben. Jobb jegyeket kaptak, elégedettebbek voltak az életükkel, nagyobb önbecsüléssel rendelkeztek.

A teszt következtetéseit sokan nem tartották megalapozottnak, mert kevés gyerek vett részt benne, és csak egy szűk társadalmi csoportból. Többen is megismételték a kísérletet, köztük Tyler Watts 900 óvodással szélesebb társadalmi körökből.

Arra az eredményre jutottak, hogy a késleltetett vágykielégítésnek nincs nagy szerepe a későbbi jó eredményekben. A gyerekek döntéseinek hátterében leginkább a család társadalmi és gazdasági háttere áll.

Továbbá fontos az is, hogy a gyerek milyen viszonyban áll az ígéretekkel. Mennyire veszi komolyan, ha megígérnek neki valamit, hogy az be is teljesül. Ez is hozott minta.

 

Hogyan fejleszthetjük az önuralmunkat?

Az önkontroll is egy képesség, ami természetesen fejleszthető, bármit is hozzunk otthonról.

1. Lemondásos gyakorlatok

Önkéntes kihívásokkal edzheted magad. Például egy hétig nem iszol kávét, vagy tesztelheted, mennyit bírsz ki telefon nélkül. Határozd meg, hogy x összegnél nem költesz többet a hónapban. Az ilyen jellegű kihívások építik a jellemedet, és növelik az önmagadba vetett hitet.

2. Kerüld a kísértéseket!

Ha éppen fogyókúrázol, akkor ne menj cukrászdába! Könnyebb az önuralmat gyakorolni, ha nincs a szemünk előtt, amire vágyunk. Ez a konfliktushelyzetek esetében is hasonlóan van, lépj le, mielőtt robbannál, vagy kérj egy kis szünetet!

3. Önelemzés, blokkolás

Ha odafigyelsz magadra, akkor képes leszel felismerni a folyamatot, ami az önfegyelem elvesztését eredményezheti. Tudatosan állítsd le! Figyeld meg, milyen érzés-szituációk váltják ki és tanuld meg, hogy hogyan tudod magad lenyugtatni!

4. Ne hagyd felgyülemleni a feszültséget!

Ha túl sok frusztráció gyűlik össze benned, az előbb-utóbb utat talál a kitörésre, sajnos nem mindig jókor, jó helyen. Meg kell tanulnod kezelni a stresszt, ledobni a felesleges nyomást, így nagyobb erőd lesz megtartani az önuralmad, mikor szükség lesz rá.

Kitartást!

Napi cuki. Nézd meg, ahogy a gyerekek küzdenek a kísértés ellen a pillecukor-tesztben:

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

%d bloggers like this: