Könyvajánló: Brian Tracy: Motiváció
Ebből a könyvből mindent megtudhatsz a motivációról, amit már eddig is tudtál. Igen, sajnos tele van közhelyekkel, sőt akár azt is mondhatnánk, hogy elavult gondolatokkal, ami a jutalmazási rendszer pszichológiáját illeti, úgyhogy lényegében ez is egy „könyv nem ajánló” cikk lett.
Motiváció témakörben sokkal inkább ajánlom Daniel H. Pink: Motiváció 3.0 című könyvét, de azért összefoglalom, hogy Brian Tracy mit gondol a motivációról, hátha érdekes számodra.
A könyv a Brian Tracy sikeres vezetők zsebkönyvtára sorozat része, tehát nem egy hosszú, terjedelmes mű, hanem inkább egy kézikönyv, amiben vannak gyakorlati tanácsok és azonnal alkalmazható módszerek. Kifejezetten vezetőknek, főnököknek szól. Ha az egyéni motivációról vagy önmagad motiválásáról szeretnél olvasni, akkor ne ezt a könyvet vedd elő.
Miről szól a könyv?
Dióhéjban arról, hogy hogyan lehet motiválni a beosztottjaidat, hogyan válhatsz hatékony vezetővé.
A Motiváció nem a mélylélektani elemzések vagy tudományos elméletek könyve. Sokkal inkább egy lépésről lépésre útmutató vezetőknek, menedzsereknek és vállalkozóknak, amely arról szól, hogyan ösztönözheted a munkatársaidat jobb teljesítményre.
„Az embereket azzal ösztönözhetjük a legjobban, ha elérjük, hogy elégedettek legyenek önmagukkal.”
A könyv kulcsüzenete egyszerű: ha megfelelő környezetet teremtesz, világos célokat tűzöl ki, és pozitív megerősítést adsz, akkor az emberek hajlandók lesznek jobban teljesíteni.
A lényeg: préseld ki az alkalmazottakból a lehető legjobb teljesítményt, de érd el, hogy közben jól érezzék magukat, és legyél a barátjuk!
„A legjobb vezetők olyan környezetet teremtenek, ahol az emberek képesek a lehető legtöbbet kihozni önmagukból.”
Szerinte a motiváció 7 legfontosabb tényezője:
- kihívás
- szabadság
- ellenőrzés
- tisztelet
- barátságosság
- sikerélmények
- bizalom
Tracy alapvetően a klasszikus menedzsment és viselkedéspszichológiai modellekre épít. Jutalmazás, elismerés, megerősítés. Ez lehet előny is – ha most ismerkedsz a témával –, de hátrány is, ha valami újszerűbb, frissebb szemléletre vágysz.
Ez a könyv olyanoknak szól, akik egy kisebb-nagyobb csapatot irányítanak, és szeretnék, ha az embereik lelkesebbek, hatékonyabbak, motiváltabbak lennének. Ha van beosztottad, ha céget vezetsz, ha értékesítési csapatot koordinálsz, akkor biztosan találsz benne használható ötleteket.
Tracy szemlélete erősen hierarchikus: ő abból indul ki, hogy a vezető adja az irányt, a munkatárs pedig végrehajtja. Ez a megközelítés sok klasszikus vállalati struktúrában jól működik – de egyre kevesebb ilyen van.
Kritikai megjegyzések
Őszintén szólva, amikor elolvastam, csalódott voltam. Nem azért, mert ne lenne benne néhány értékes gondolat – hanem mert semmi újat nem mondott. Számomra túlságosan sablonosnak és kiszámíthatónak tűnt. Az az érzésem volt, mintha egy 90-es években íródott céges tréning anyagát olvasnám.
Nem elég mély ahhoz, hogy komolyan foglalkozzon a motiváció belső folyamataival, és nem elég friss ahhoz, hogy reflektáljon a mai munkahelyi környezet változásaira.
Ha startupban dolgozol, agilis szervezetben gondolkodsz, vagy kreatív projekteket vezetsz, akkor valószínűleg csak a fejedet fogod csóválni olvasás közben.
A könyv inkább a külső motivációs eszközökre helyezi a hangsúlyt: dicséret, bónusz, visszajelzés, célprémium. Ezek persze működnek – de csak egy bizonyos szintig. Az ilyen típusú motiváció nem fenntartható hosszú távon, főleg nem a mai tudásalapú, autonómiára vágyó munkakörnyezetben.
Ezen a ponton érdemes elővenni Daniel H. Pink könyvét is.
Daniel Pink a Drive – The Surprising Truth About What Motivates Us (magyarul Motiváció 3.0) című könyvében egy új korszakot hirdet: a belső motiváció korszakát. Szerinte a régi jutalmazáson és büntetésen alapuló rendszer ideje lejárt, és a XXI. század embere már autonómiát, tudást és értelmes célt keres a munkájában.
Pink elméletek helyett kutatásokat hoz: a pszichológia, a viselkedéstudomány és a neurológia friss eredményeit építi be könyvébe. Meggyőzően mutatja be, hogy ha hosszú távon szeretnél motiválni embereket, akkor nem elég a fizetésemelés vagy az éves értékelés. Ehelyett olyan környezetet kell teremteni, ahol az emberek önként akarnak fejlődni és hozzájárulni valami nagyobbhoz. Erről is írtam korábban: itt olvashatod!
Mit tanulhatsz belőle mégis?
Ne érts félre: ha most kezded a vezetői pályát, és még nincs saját rendszered arra, hogyan motiváld az embereket, akkor Tracy könyve lehet egy hasznos első lépés. Van benne néhány gyakorlati tipp, sablon, esettanulmány és bevált módszer.
A legnagyobb erőssége talán az, hogy rendkívül strukturált. Minden fejezet végén kapsz egy összefoglalót és gyakorlati javaslatokat. Ez sokkal jobban használható például egy tréningen vagy céges workshopon, mint Pink elvontabb modellje.
Összességében A Motiváció egy megbízható, de kissé poros kézikönyv. Ha gyakorlati vezetői eszközöket keresel, hasznos lehet – de ne várj tőle forradalmi felismeréseket vagy mély emberismeretet. Inkább egy belépő szintű tréning kézikönyve, mint egy inspiráló olvasmány.


Ez is érdekelhet...

Milgram-kísérlet az engedelmességről és a felelősségről
2024-09-08
Mi a tanult tehetetlenség?
2022-05-25