Pszichológia

A Z-generáció jellemzői és nehézségei

A Z-generáció tagjai azok a fiatalok, akik 1995 és 2010 között születtek. A digitális korszak generációja, akiknek a vérében van az internet, a közösségi háló és mindenféle mobil rendszer.

Lételemük az információáramlás és az ingergazdag környezet, nem tesznek értékbeli különbséget az online és offline élmények között.

 

A Z-generáció legfőbb jellemzői:

 

Az egyéniség felmagasztalása

A Z-generáció tagjai különösen nagyra értékelik az egyéniség kifejezését, az egyediséget. Nem véletlen, hogy az influenszerek korát éljük. Sokkal elfogadóbbak a mássággal szemben, nem szívesen aggatnak címkéket a másik emberre. Támogatják az önkifejezést és a különböző nézőpontokat.

 

Fejlődő önkép

Nem egyetlen sztereotípián keresztül határozzák meg magukat, hanem folyamatosan keresik a valódi identitásukat és kísérleteznek önmagukkal. Egy Z-generációs fiatal jelmondata lehetne: „Szabadnak kell lennem, és önmagamnak.”

Számukra az én a kísérletezés, a tesztelés és a teremtés terepe. Szeretnek online önállóan tanulni és képezni magukat.

 

Hit a kommunikációban

Hisznek a párbeszéd erejében, a konfliktusok megoldhatóságában a kommunikáció által, és abban, hogy jobbá tehetik a világot. Radikálisan elfogadóak és toleránsak, nem szívesen ítélkeznek.

 

Igazságkeresés

Igazságkereső attitűd jellemzi őket, támogatják a véleménynyilvánítást, és nagy hangsúlyt fektetnek a szabadságra. Érzékenyek az emberjogi kérdésekre. Hisznek abban, minden ember egyenlő.

 

Racionális döntéshozatal

Jellemzően megfontoltan hoznak döntést, analizálják a lehetőségeket és nem érzelemből cselekszenek. Hatalmas információtömeg áll a rendelkezésükre, amit igyekeznek szelektálni. Inkább realisták, mint idealisták.

 

Online és offline összemosódás

A fizikai jelenlét mellett hasonlóan fontosnak tartják az online közösségeket. Nem tesznek értékbeli különbséget az online térben és az offline térben kötött barátságok között.

 

A Z-generáció legfőbb nehézségei:

 

Online függőség

Az állandó információáramlás és az online közösségi kapcsolódás impulzusfüggőséggé alakulhat, ami valóságvesztéshez vezethet. Benne felejthetik magukat a „mátrixban”. A Z-generáció éppen ezért nehezen menedzseli a mindennapjait, ami a feladatok elhanyagolásában, a fizikai mozgás mellőzésében és alváshiányban nyilvánulhat meg. Az alvási nehézségek és a sok képernyőidő között jelentős összefüggés van.

A digitális eszközökben való jártasság nagy előnyt biztosít a számukra, de hátrány lehet, ha kizárólag ezekre az eszközökre támaszkodnak. Kevesen tudnak ma már valódi térképet olvasni például, és kézzel írni is lassan elfelejtünk.

 

Önértékelési problémák

A közösségi felületek gyakran kirakatként üzemelnek. Ott mindenki szépnek, boldognak, menőnek igyekszik mutatni magát. Ez nem valós elvárásokat támaszthat azokkal szemben, akik a legtöbb idejüket ezeken a felületeken töltik. Azt az üzenetet sugallja, hogy állandóan boldognak és tökéletesnek kell lenni, de ez lehetetlen, ami egyeseket könnyen depresszióba taszít.

Másrészt ott van még az online bántalmazás, a kiberzaklatás, gondoljunk csak a trollokra, akik akár arctalanul is egy-egy csípős megjegyzéssel hazavágják az ember önbizalmát.

A közösségi felületek gyakori használata érzelmi instabilitást és folyamatos nyomást válthatnak ki a teljesítménykényszer miatt.

 

Alacsony erkölcsi érzék

A túlzott tolerancia és elfogadás következménye, hogy a Z-generációnak nincsen világos definíciója arról, hogy mi a jó és mi a rossz, illetve ezek a definíciók nagyon tágak.

 

Nehéz pályaválasztás

A túl sok információ, életpályamodell és kínálkozó álmok miatt, nem könnyű a választás egy Z-generációs pályakezdőnek. A világ kinyílt, fejlett önismeretre van szükség, hogy boldogulni tudjanak benne, és elinduljanak egy határozott pályán. Inkább sok mindent kipróbálnának, nehezen köteleződnek el, újabb és újabb ingerekre van szükségük, nehezen viselik a monotonitást.

 

Összességében elmondható, hogy a Z-generáció kapcsolata a digitális világgal alkalmazkodóképességgel és kreativitással ruházza fel a Z-ket, de folyamatosan ott van a veszély, amivel meg kell küzdeniük. Tudniillik az, hogy ne veszítsék el a kapcsolatot a hús-vér valósággal.

 

Forrás:

https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/true-gen-generation-z-and-its-implications-for-companies

 

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük