Pszichológia

Mi a kiégés és hogyan javíthatsz rajta?

Honnan tudhatod, hogy csak éppen stresszes időszakod van, vagy már késő és kiégtél? Mindkettő tünetegyüttese nagyon hasonló, de a kiégés egy kicsit komolyabb ügy, és sajnos egyre gyakoribb jelenség.

A stressz általában rövid távú és ideiglenes, míg a kiégés tartós és hosszú távú. A stressz esetében az ember hajlamos a túlzott aktivitásra, míg a kiégésben szenvedők inkább passzívvá válhatnak.

A kiégés egy olyan komplex állapot, amelyben hosszú távú, tartós fizikai és mentális stressznek vagy kitéve, melynek következtében csökken az érdeklődésed, a motivációd és a teljesítményed a munkában vagy az élet más területein.

A kiégés elszívja az energiád, így egyre inkább tehetetlennek, reménytelennek, és cinikusnak érzed majd magad. Végül úgy érezheted, hogy már nincs mit nyújtanod. A kiégést átélő emberek nem látják a pozitív változás esélyét, a stresszes emberek még igen.

Tehát a stressz egy reakció az aktuális helyzetre vagy kihívásra, míg a kiégés a hosszú távú terheléseknek és stressznek az eredménye. Ha a túlzott stressz olyan érzés, mintha belefulladnál a felelősségbe, a kiégés olyan érzés, mintha teljesen kiszáradtál volna.

 

A kiégés felé vezető úton:

  • Minden nap egy rossz nap.
  • A munkával vagy az otthoni dolgokkal való foglalkozás energiapocsékolásnak tűnik.
  • Állandóan kimerült vagy.
  • A napod nagy részét olyan feladatokkal töltöd, amelyeket vagy unalmasnak, vagy nyomasztónak találsz.
  • Úgy érzed, hogy semmi nem számít, amit teszel, vagy nem értékelik.

 

Előjelek és tünetek:

Ezek széles skálán mozognak, és személyenként változhatnak. Néhány tipikus tünet:

  • Fokozott kimerültség és fáradtság.
  • Csökkent motiváció és teljesítmény.
  • Negatív gondolkodásmód és cinizmus.
  • Emocionális távolságtartás és érzéketlenség.
  • Szociális visszahúzódás és magányosságérzet.
  • Fokozott érzelmi ingadozások és hirtelen hangulatváltások.
  • Fizikai tünetek, mint fejfájás, emésztési problémák stb.
  • Gyenge immunrendszer.
  • Étvágy és az alvási szokások megváltozása.

 

A kiégés leggyakoribb kiváltó okai:

Túlzott elvárások: Ha valaki túlzott elvárásoknak van kitéve a munkában vagy más területeken, könnyen kimerülhet. Ez lehet akár szülői szerep, párkapcsolat, iskola stb.

Alacsony kontroll: Ha valaki úgy érzi, hogy nincs elég befolyása a környezetére vagy az eseményekre, az folyamatos stresszt jelent a számára. A tudat, hogy mi irányítunk biztonságot ad, ha ez nincs, akkor feszültek vagyunk.

Hiányzó jutalmazás: Ha valaki nem érzi, hogy elég elismerést vagy jutalmat kap, az könnyen elveszítheti a motivációját. A sikerélmény hiánya is vezethet kiégéshez.

Konfliktusok és stressz: Ha folyton veszekednünk kell, és az igazunkat bizonygatni, az nem tesz jót a mentális egészségünknek.

 

Megküzdési módszerek

A kiégés egy lassú folyamat eredménye. A korai tüneteket tekintsd vörös zászlónak! Ha odafigyelsz és aktívan csökkented a stresszt, megelőzheted a nagyobb összeomlást. Ha nem veszed komolyan, akkor a kiégés után már nehezebb lesz feltámasztani magad.

A legjobb, ha szakember segítségét kéred, de ha nincs rá módod, akkor az alábbi tippek segíthetnek. Sokkal több hatalmad van a stressz felett, mint gondolnád. Vannak pozitív lépések, amelyeket megtehetsz, hogy kezeld a nyomasztó stresszt, és hogy az életed újra egyensúlyba kerüljön.

 

Tipp 1.

Tárd fel a probléma gyökerét! Tudatosítsd magadban, hogy mik azok a helyzetek vagy tényezők, amelyek a leginkább stresszesek a számodra! Ismerd meg a saját határaidat és igényeidet, ehhez nem árt egy kis önismeret.

Tipp 2.

Tanuld meg hatékonyan beosztani az idődet és az energiádat, ne tervezd túl magad! A perfekcionizmus és a maximalizmus attitűdökkel is le kell számolnod. Találd meg az optimális teljesítési szintet, és elégedj meg azzal!

Tipp 3.

Keresd a jó társaságot!
A társas érintkezés a természet ellenszere a stressz ellen. Szemtől szemben egy jó hallgatósággal való beszélgetés az egyik leggyorsabb módja annak, hogy megnyugtassa az idegrendszered és enyhítse a stresszt. Még az sem kell, hogy az illető megoldja a gondjaidat, csak legyen képes figyelmesen meghallgatni!

Próbáld meg növelni a pozitív emberekkel eltöltött idődet és csökkenteni a negatív társaságot! Ha negatív gondolkodású emberekkel lógsz együtt, akik nem csinálnak mást, csak panaszkodnak, az csak rontja a hangulatodat és a kilátásaidat.


Tipp 4.

A pihenés és regenerálódás nem jutalom, hanem szükséglet! Fordíts időt olyan tevékenységekre, amelyek feltöltik az energiádat és segítenek regenerálódni! Szánj időt a hobbijaidra, vagy keress magadnak, ha még nincsen! Kellenek olyan tevékenységek a mindennapjaidba, melyek feltöltenek!


Tipp 5.

Foglalkozz önmagaddal! Fedezd fel, hogy mi igazán fontos a számodra, milyen út vezet a boldogságodhoz! Szánj időt arra, hogy átgondold a reményeidet, céljaidat és álmaidat!

A testmozgás is kapjon szerepet az életedben, az egyik legjobb stresszcsökkentő módszer! Emellett törekedj az egészséges táplálkozásra! Az, hogy mit juttatsz a szervezetedbe, óriási hatással lehet a hangulatodra és az energiaszintedre a nap folyamán.

 

Forrás:

Helpguide.org: Burnout Prevention and Treatment

 

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük