Energia- és időbeosztás

Gyors energiafröccs, azaz a délutáni szieszta

A délutáni szundi sosem időpocsékolás. Akik rendszeresen élnek a lehetőséggel (heti 3x-4x), azok biztosan tudják, hogy milyen frissítő hatása van.

Kutatások azt bizonyítják, hogy a szieszta jótékonyan hat az egészségünkre is. Amellett, hogy visszanyerhetjük vele az éberségünket és csökkenthetjük az alváshiányt, javítja az emlékezőtehetséget és a koncentrációt. Továbbá terápiás hatása van a szervezet anyagcsere-folyamataira, csökkenti az elhízás esélyét és jót tesz a vérkeringésnek is.

Hogyan csináld?

A sziesztának szinte külön művészete van. Ha nappal alszunk, akkor az ne tartson tovább 15-20 percnél, ha az a célunk, hogy frissebbek legyünk. Ha ennél tovább alszunk, akkor olyan mély hullámú alvási fázisba kerülünk, ahonnan nehéz kiszakadni.

Ha mégis hosszabban akarunk aludni, mert alváshiányt akarunk pótolni, akkor az legyen 1 óra 15 perc – 1 óra 30 perc. Egy alvási ciklus ugyanis kb. 90 perces, és akkor tudunk kipihenten ébredni, ha ezt nem szakítjuk meg. Egy energetizáló alváshoz elég 15-20 perc, nyugodtan állítsd be az ébresztőórát, vagy kérj meg valakit, hogy keltsen fel. Ha hosszabban alszunk, akkor számítsunk rá, hogy az ébredés kicsit tovább fog tartani.

A délutáni sziesztát legjobb, ha 15 óra előttre időzítjük, így nem befolyásolja negatívan az éjszakai alvásunkat. Egyébként biológiai óránk normális működéséhez is hozzátartozik, hogy kora délután fáradtabbak vagyunk. Ilyenkor a kortizol szintünk is lecsökken.

Fontos, hogy a sziesztának más rituáléja legyen, mint az éjszakai alvásra való készülésünknek. Ha lehet, ne ugyanott történjen a kettő. Az ágy helyett inkább válaszd a kanapét vagy egy kényelmes fotelt. Ne öltözz pizsamába, ne feküdj vetett ágyba és ne sötétíts be teljesen. Ha ezeket követed, akkor megkönnyítheted az ébredésedet, hogy igazán friss lehess a szundi után.

Meglepő, de ami még hozzájárulhat a friss ébredéshez, ha közvetlenül a szieszta előtt megiszol egy kávét. A koffein stimuláló hatása ugyanis csak 20-30 perccel később jelentkezik, pont, amikor szükséged van rá.

Ébredés után érdemes hamar visszatérni a nappali tevékenységünkhöz, hogy ne zökkenjünk ki a napi teendőkből.

Szüksége van-e mindenkinek a délutáni szundira? Természetesen nem. Ha nem megy, nem kell erőltetni. Valószínűleg az éjszakai alvásod kielégítő. Ha próbálkozol, de 20 perc alatt nem tudsz elaludni, akkor ne görcsölj rajta, a szervezeted valószínűleg nem igényli a sziesztát. Tapasztalatból mondom, ez a korral változni fog.

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

%d bloggers like this: