Önfejlesztés

5 tipp, hogy miben fejlődhetsz

Nyilván nem én fogom megmondani, hogy miben lehetsz jobb, ezt neked kell felmérned. Az, hogy miben lehetsz jó, nagyban függ az érdeklődési körödtől, képességeidtől, céljaidtól, értékeidtől stb. Azonban van néhány fejlődési terület, amelyeken, ha dolgozol, akkor szintekkel növelheted az életminőségedet.

 

1. Hatékonyság

A hatékonyságunkon mindig lehet javítani. Először át kell vizsgálni a folyamataidat. Nagyon sokszor csinálunk valamit rossz rutin szerint, mert úgy szoktuk meg, mert mikor belevágtunk, nem gondoltuk át eléggé, csak csináltuk. Ha újragondolod a folyamataidat, akár munka, akár más feladatok elvégzésénél, lehet, hogy találsz olyan pontokat, ahol javítani lehet.

Például megfelelően osztod-e be az idődet? Vannak felesleges lépések a rendszereidben? Mi az, ami sok időt vesz el, hogyan lehetne gyorsítani? Vannak olyan folyamatok, melyeket automatizálni lehet? Vannak olyan feladatok, melyeket ki lehet szervezni? Megfelelő eszközöket használsz?

Az is fontos lépés lehet, ha azonosítod azokat a tevékenységeket, amelyek nem szolgálják a céljaidat, és megszabadulsz tőlük.

 

2. Kapcsolatok

Kapcsolatok terén a kommunikáció mindig fejleszthető. Vannak a környezetünkben olyanok, akikkel nehezebben találjuk meg a hangot, de kommunikálnunk kell velük. Ha egyikünk sem akar fejlődni e téren, akkor a találkozásaink elég stresszesek lesznek, akár munkahelyi kapcsolatról van szó, akár magánéleti.

Ha kicsit utánanézel, elég sok kommunikációs eszközt bevethetsz, még akkor is, ha az illető szerinted kibírhatatlan. Ha beleásod magad a témába, könnyebben szót fogsz érteni az anyósoddal, vagy akár egy házsártos munkatárssal. Ez a te életedet is megkönnyíti.

Ugyanakkor az is fontos, hogy a jó kapcsolatainkra megfelelő figyelmet szenteljünk. Néha csak adottnak veszünk egy barátságot, és elővesszük, ha szükségünk van rá. Ne csak elvárjuk a figyelmet, hanem adjuk meg mi is a figyelmet. A kapcsolatokat ápolni kell, különben elszáradnak, mint a növény, amit nem öntözöl.

Az is fejlődés lehet a kapcsolati hálódban, ha sikerül szelektálnod, és a negatív, mérgező kapcsolataidat hanyagolod, és nem hagyod, hogy felemésszenek. Igen, ez kemény dió, de néha meg kell szakítani egy-egy kapcsolatot mindenki mentális egészsége érdekében.

 

3. Szakértelem

Mindig tanulhatsz valamit, sose hidd azt, hogy már mindent tudsz, bármilyen területen is dolgozol. A szakértelem tiszteletet parancsol, és az önbizalmad is erősödik általa. Az igazi szakértők megbízhatóak és egyre inkább nélkülözhetetlenek.

Ezért fontos, hogy ne csak a minimumra törekedj, ha munkádról van szó, mert úgy sosem jutsz előrébb, és nem is lehetsz elégedett magaddal.

A tanulás nem csak azt jelenti, hogy az iskolapadban kell görnyedned, ma már rengeteg online tananyag is elérhető. Olvass szakmai cikkeket, könyveket, vegyél részt szakmai eseményeken és kövesd a szakterületed híreit.

Kereshetsz egy tapasztaltabb szakembert, aki lehet mentorod. A mentorálás segíthet abban, hogy gyorsabban tanulj és megértsd a szakmai kihívásokat.

 

4. Kezdeményezés

Ha kezdeményezel, átveszed az irányítást az életed felett. Ahhoz, hogy javíts a kezdeményező képességeden, el kell fogadnod az új kihívásokat. Nem menekülhetsz az új dolog, a problémák és a kényelmetlenségek elől. Néha a fejlődés érdekében be kell vállalni dolgokat, akkor is, ha nehéznek tűnnek.

Egyébként is, ha valamit túl könnyűnek találsz, az hamar unalmassá válhat, mivel nem mozgatja meg a képességeidet eléggé.

Gondolt át, hogy mibe szeretnél még belevágni, vagy hogy milyen javaslataid vannak a munkával kapcsolatban! Aztán vágj bele és tegyél javaslatokat, formáld az életed!

Mi kell a kezdeményezéshez? Tanulj meg döntéseket hozni, vállald a felelősséget, sajátítsd el a problémamegoldó szemléletet, legyenek céljaid és fogadd el a kockázatokat!

 

5. Mentális erőnlét

A mentális erőnlét fejlesztése rendkívül fontos a mindennapi életben és a személyes fejlődésben.

Előfordulhat, hogy néha elkapnak a negatív gondolatok, különösen, ha hibát követtél el, rossz visszajelzést kaptál, vagy nagy nyomás alatt állsz. Valódi probléma akkor lesz belőle, ha hagyod, hogy ezek a gondolatok eluralkodjanak rajtad, például alacsony önbizalom, rossz önbecsülés, vagy akár depresszió és szorongás formájában.

De hogyan lehet fejleszteni a mentális teherbírást? Nem olyan nehéz, először is iktasd be az életedbe a rendszeres testmozgást! Mondom, rendszeres, nemcsak hébe-hóba! Rendszeres testmozgással javulhat a hangulatod és csökkenhet a stressz szinted.

Emellett az egészséges táplálkozás is elengedhetetlen, ezen a téren is mindig van mit fejlődni. Az elegendő és minőségi alvás szintén nélkülözhetetlen a mentális frissességhez. Próbálj meg betartani egy állandó alvási rendszert!

Tanulj stresszkezelési technikákat, például meditációt, légzőgyakorlatokat, mindfullness-t vagy progresszív izomrelaxációt! Találj olyan módokat, amelyeken keresztül kifejezheted magadat, például írás, festés vagy zene, tánc. Az önkifejezés segít feldolgozni az érzéseidet. Foglalkozz olyan tevékenységekkel, amelyek örömet szereznek neked és pihentetik a szellemi energiáidat!

És nagyon fontosak a pozitív kapcsolataid is, ha stresszcsökkentésről van szó.

A mentális erőnlét fejlesztése hosszú távú folyamat, és fontos, hogy folyamatosan figyelj rá. Minden ember más, tehát próbáld ki, mi működik a számodra, és alakítsd ki a saját egyedi rutinodat a mentális egészséged támogatására.

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük