Energia- és időbeosztás

Mi a multitasking és hogyan használd?

Multitasking-nak nevezzük azt, mikor több feladatot végzel egyszerre, ezt általában azért csinálod, hogy időt nyerj vele, de vajon tényleg nyersz vele időt?

Kicsit pontosítsuk a definíciót, vagyis inkább tegyük fel a kérdést, hogy létezik-e egyáltalán multitasking? Egyesek szerint nem vagyunk képesek egyszerre több dolgot is csinálni, hanem csak olyan gyorsan kapcsol át az agyunk az egyik feladatról a másikra, hogy olyan, mintha egyszerre csinálnánk több dolgot.

Tehát, ha mondjuk bevásárlólistát írsz és valakivel közben beszélsz telefonon, az kívülről úgy néz ki, mintha egyszerre csinálnád a kettőt. Belülről viszont gyorsan kapcsolgatsz a 2 feladat között. Mindkét tevékenység szellemi, ezért nehezen működhet egyszerre. Viszont, ha egy szellemi tevékenységet és egy fizikait próbálsz meg egyszerre véghez vinni, az jól működhet. Például, ha angol nyelvleckéket hallgatsz, miközben beteszed a mosást, vagy főzőcskézel, miközben nézed a híradót.

 

Tippek a hatékonyabb multitaskingra:

 

1. Fontos, hogy priorizáld a feladataidat!

Ha több feladatot szeretnél egyszerre elindítani, tisztában kell lenned a feladatok típusával, és hogy képes vagy-e együtt menedzselni őket. Nem minden feladat alkalmas arra, hogy osztott figyelemmel oldjad meg. Ha a figyelmed 100% és 3 feladatot csinálsz egyszerre, akkor ez a 100 oszlik el háromfelé. Viszont vannak olyan feladatok, melyek önmagukban 100-at igényelnek, szóval ezek mellé ne tegyél be még 6-7 dolgot!

 

2. Időzítsd jól a feladatokat!

A szellemi feladatokat időzítsd úgy, mikor szellemileg frissnek érzed magad, a fizikai és rutin feladatokat hagyhatod máskorra. Ha kármentés céljából, teljesen kimerülten akarsz multitaskingolni, abból nem sok jó fog kisülni. Ez a feladatkezelési módszer akkor működik jól, mikor ott vagy a szeren. Gondolj bele, ha 3 feladatot végzel, az 3 ember erejét és figyelmét igényli. Ha vacak napod van, nincs energiád és félembernek érzed magad, akkor csak vergődni fogsz, ha több dologba vágsz egyszerre.

 

3. Tartsd meg a fókuszt!

A multitasking nagyon figyelemigényes tevékenység, ezért korlátoznod kell, hogy mire használod a figyelmedet. Ha elkalandozol, vissza kell pofozni magad a kijelölt feladatokhoz. Korlátozd a bejövő ingerek mennyiségét, amennyire csak lehet. Például ne nézd meg az e-mailjeidet és kapcsold ki a telefonod, amíg nem végeztél a munkáiddal. Ha alapból több feladatot végzel, nem szabad hagyni becsúszni még néhányat, hiába apróságok.

 

4. Határozz meg határidőket!

Ne legyen a multitasking egy állandó életforma, mert nagyon kimerítő. Állapíts meg határidőket a feladatoknak és a meghatározott időkereteken belül foglalkozz velük.

 

5. Tervezz be pihenést!

A multitasking nagyon megterhelő tud lenni a szervezeted számára, ezért fontos, hogy ne pörögj túl! Adj magadnak néhány percet, hogy kikapcsolódj, és feltöltsd az energiáidat. Ez segít az összpontosítás és a hatékonyság fenntartásában hosszabb távon is.

 

Valóban hatékony-e a multitasking?

Tény, hogy nem való mindenkinek és nem is minden feladathoz. A multitasking lényege, hogy tisztában legyünk azzal, milyen feladatokat és milyen körülmények között végezhetünk hatékonyan egyszerre. Ehhez nagyfokú önismeret is szükséges.

Nyerhetünk-e időt vele? A kérdés tulajdonképpen az, hogy ha egyszerre indítunk el 3 feladatot, azzal hamarabb végzünk-e, mintha a három feladatot egymás után végeznénk el? Ez mindig specifikus.

Mikor multitaskingolunk, akkor megvan az az illúzió, hogy minden sínen van. Ami persze megnyugtató. Úgy érezzük, hogy hatékonyan használtuk ki az időnket, szemben azzal, mikor csak egy dolgot oldottunk meg.

Előnye lehet még, hogy a multitasking elősegítheti a kreativitást, mivel többféle feladatra kell figyelmet fordítanunk. Ez a sokszínűség serkenti az agyunkat, és lehetővé teszi, hogy új ötletek jöjjenek létre.

A legnagyobb hátránya a figyelem szétszóródása. Amikor egyszerre több feladatot végzünk, nehezebb összpontosítani, és könnyen elveszíthetjük a fonalat. Ez hatással lehet a teljesítményünkre, és akár hibákat is okozhat. Általános szabály, hogy a mennyiség általában a minőség rovására megy.

Ezen kívül a multitasking növelheti a stresszt és a szorongást. Ha túl sok feladatra koncentrálunk egyszerre, az nyomasztó lehet, és az egész napunkat átható stresszhez vezethet. A stressz pedig csökkentheti a hatékonyságot, szóval ez egy ördögi kör.

 

Nem kell mindenáron hatékonyabbnak tűnnünk, figyeljünk oda az energiáinkra, és használjuk okosan a kapacitásainkat.

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

%d bloggers like this: