Pszichológia

Boldogságkutatás Martin Seligman nyomán

A pozitív pszichológia a pszichológia tudományának egy irányzata, ami nem a gyengeségeinkre, hibáinkra koncentrál, hanem az erősségeinkre és képességeinkre.

Martin Seligman filozófus-pszichológus professzort tartják az egyik alapító atyjának. Központi témája a boldogságkutatás. Szerinte 3 irányból közelíthetünk a boldog élet felé.

Milyen élet a boldog élet?

1. Jó élet
Aki a jó életre törekszik, az a személyes fejlődésre törekszik. Célokat tűz ki magának és ezeket megvalósítja. Élvezi, amit csinál, a teljesítmény lelkesíti, önmaga és a cselekedetei ura. Sokszor él át flow-élményt.
(Ha nem tiszta, mi az a flow, olvasd el ezt a cikket: Mi a flow?)

 

2. Értelmes élet
Aki értelmes életre törekszik, az valami nála hatalmasabb szolgálatába áll. Elköteleződik valamilyen jó ügy mellett, és igyekszik azt előre mozdítani. Ez a hasznosság-érzés elégedettséghez és beteljesüléshez vezet.

 

3. Örömteli élet
Aki örömteli életet él, az a pillanatnyi élvezetekre törekszik, és a jó társasági életre. Jókat eszik, iszik, szórakozik, nevet. Valójában ez a hedonista életmód nem vezet tartós boldogsághoz. Ahogy leül az élmény, folyamatosan új adagra van szükség, akár egy drogfüggő esetében. Tehát nem jó megoldás csak erre alapozni a boldogságunkat.

 

Ahogy én látom, ez a 3 megközelítés nem különíthető el teljesen egymástól, akár mindhármat beépíthetjük az életünkbe, amúgy is sok köztük az átfedés. Miért ne lehetne például, hogy valaki abban találja meg a személyes fejlődést, hogy elköteleződik egy jó ügy iránt, és a hasznos tevékenység akár még élményekkel is járhat.

 

Mi a PERMA modell?

Egy idő után Seligman a boldogság kifejezésről áttért a jólét kifejezésre, mert ezt könnyebben megfoghatónak gondolta. A boldogságra rengeteg jelentéstartalom rárakódott az évek során. A PERMA modell (S nélkül!) egy betűszó, ami tartalmazza azt az 5 elemet, ami kell a jóléthez.

 

  1. Pozitív érzelmek: a jólét lényege, hogy a nap folyamán nagyobb százalékban tapasztaljunk pozitív érzelmeket, mint negatívokat. Ez gyakorlással elérhető.
  2. Elköteleződés: megélni a saját vágyainkat, elmerülni számunkra fontos tevékenységekben, átélni a flow-élményt, követni a belső motivációt.
  3. Kapcsolatok: mindenkinek szüksége van egy támogató közösségre, a magány az egyik legsúlyosabb probléma a társadalomban. (Nem keverendő össze az egyedülléttel, ami néha kívánatos lehet.)
  4. Jelentés/értelem: önmagunkon túlmutató célok megléte. Szeretjük azt érezni, hogy értelme van annak, amit csinálunk. Magában foglal egy pozitív jövőképet is.
  5. Teljesítmény/eredmény: értékeinkhez kapcsolódó célok elérése, további tevékenységre motivál, magabiztosságot ad.

Ha bővebben is érdekel az elmélet, akkor olvasd el ezt a cikket: Mi a PERMA modell?

 

Ha ezt a modellt vesszük alapul, akkor látszik, hogy a boldogság több, mint elégedettség, megelégedés. Talán nem is egy állapot, hanem inkább folyamat. Van mögötte munka és tudatosság. a boldog emberek nem mosolyognak állandóan, nekik is van elég gondjuk. Egyszerűen csak megtanulták helyén kezelni a dolgokat, és tisztában vannak az értékekkel és a lehetőségekkel. Ha 1 szóval kéne leírnom, mi a boldogság, azt mondanám: tudatosság.

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük