Jéghegy-modell a személyiség összetettségéről
David McClelland jéghegy-modellje egy olyan metafora, amelyet a személyiség és a motiváció kapcsolatának megértésére használnak. A modell alapján a személyiség két összetevőből áll: a látható részből és az láthatatlan részből.
A látható részhez tartozik a viselkedés, amit mások észlelnek, míg a láthatatlan részhez a belső értékek, meggyőződések és motiváló erők tartoznak, amelyek hatással vannak a viselkedésre.
Ha valaki megismerkedik veled, csak a viselkedésed alapján tud rólad egy képet kialakítani. Nem fogja tudni, hogy mi zajlik le benned, milyen értékeid és motivációid vannak, melyek mentén cselekszel. Ezekre csak következtetni tud. De, ha jó emberismerő, akkor sem fog tudni teljesen megismerni téged.
A két rész természetesen összefügg egymással. McClelland szerint a jéghegy láthatatlan része határozza meg az egyén motivációját, érdeklődését és céljait, és ezek az értékek és motivációk irányítják a látható viselkedést.
Mi van a „víz fellett”?
A „víz feletti” terület az, amely az emberek nyilvánvaló viselkedését és tevékenységeit jelenti, vagyis az, hogyan cselekszenek az emberek például a munkahelyen vagy a mindennapokban, társaságban stb. A jéghegy csúcsa, amit a külső szemlélők meg tudnak figyelni, és ezek alapján ítélnek meg téged.
Ide tartozik a teljesítmény, a kommunikáció, mozgás, kapcsolatépítés, mindenféle interakció. Vagyis minden, amit csinálsz.
Mi van a „víz alatt”?
A „víz alatt” a jéghegy lényegi része található. A láthatatlan terület az, amely az értékek, a motiváció és a személyiség belső, tudat alatti részét jelenti. Ezek befolyásolják az emberek viselkedését, döntéseit és reakcióit.
Az értékek azok a mélyen gyökerező elvek és hitrendszerek, amelyek meghatározzák, hogy az emberek mit tartanak fontosnak az életükben. A motiváció pedig az, ami arra ösztönzi az embereket, hogy cselekedjenek, és amely meghatározza, milyen célok elérésére törekednek.
Ezen értékek és motivációk sokszor tudattalanul hatnak, néha saját magadnak is nehéz őket feltárni. Komoly önismereti munkát jelenthet.
Ide tartozik a gondolkodásmódunk, a vágyaink, hiedelmeink, önértékelésünk, félelmeink, érzéseink stb.
Hogyan használhatod ezt a modellt a személyes fejlődésedben?
Önismereti fronton nagy igazságokra mutat rá ez a modell. Azt mondja, hogy a lényeg a felszín alatt van. Tehát arra kell koncentrálnod, hogy felfedezd a belső mozgatórugóidat: értékeidet, motivációidat, vágyaidat, félelmeidet. Ez által tehetsz szert valódi önismeretre.
Ahogy a modellen is látszik, jó kiindulópont, ha a látható megnyilvánulásaidat veszed alapul. Kérdezd meg magadtól, hogy mit miért csinálsz! Hogy miért pont azt teszed, amit, és miért pont úgy cselekszel ahogy? Ha megtalálod a válaszokat, akkor máris kézben tudod tartani a személyes fejlődésedet.
A modell fontos tanulsága az, hogy ahhoz, hogy valóban megértsük az embereket, nem csak a viselkedésüket kell figyelembe venni, hanem az értékeiket, motivációikat és belső világukat is. De a legjobban ezt saját magadon tudod alkalmazni.