Pszichológia

Mi az az NLP?

Az NLP (Neuro-Linguistic Programming) vagy Neuro-Lingvisztikus Programozás egy pszichológiai és kommunikációs megközelítés, amelyet az 1970-es években fejlesztett ki John Grinder nyelvész és Richard Bandler matematikus.

A célja, hogy segítsen megérteni és befolyásolni saját gondolkodási mintáinkat, viselkedésünket és érzelmeinket, valamint fejleszteni a kommunikációs készségeinket.

Tehát az NLP egyfajta eszközkészlet, amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy tudatosan és hatékonyan alakítsák át gondolkodási mintáikat és viselkedési reakcióikat, és így pozitív változásokat hozzanak létre az életükben. Ezekhez különböző technikákat, gyakorlatokat kínál, egyet lejjebb be is mutatok.

Az NLP sok vitát váltott ki a tudományos közösségben. Nem is számít hagyományos értelemben vett tudományos elméletnek. Míg sokan elismerik az NLP hasznosságát, mások kritikusan viszonyulnak hozzá a tudományos megalapozottság hiánya miatt. Ennek ellenére az NLP számos ember életét pozitív módon befolyásolta, és a gyakorlati alkalmazásai széles körűek.

 

Miért ez a neve: Neuro-Lingvisztikus Programozás?

Mint látod, három szóösszetételből áll:

A „Neuro” az idegrendszert jelöli, ugyanis az NLP azt hangsúlyozza, hogy a gondolkodásunk és viselkedésünk közvetlenül kapcsolódik az idegrendszerünkhöz és az agyunkhoz. Az érzékszerveink (látás, hallás, tapintás stb.) révén észleljük a világot, majd ezeket az észleleteket az agyunk feldolgozza, ami befolyásolja a gondolatainkat és reakcióinkat.

A „Lingvisztikus” a nyelvhasználatra utal. Az NLP úgy véli, hogy a nyelv az egyik kulcsfontosságú eszköz, amelyen keresztül kifejezzük gondolatainkat és érzéseinket, és amelyen keresztül kommunikálunk másokkal. Az, hogy hogyan használjuk a nyelvet befolyásolhatja a gondolkodásunkat és a viselkedésünket. Vagyis nem mindegy, hogy szépen vagy csúnyán beszélünk önmagunkkal.

A „Programozás” kifejezés pedig a tudatos változtatásra utal. Az NLP azt vizsgálja, hogy hogyan lehet tudatosan és szándékosan módosítani a gondolkodásunkat annak érdekében, hogy a kívánt viselkedési mintákat és reakciókat hozzuk létre.

Tehát az NLP az idegrendszer működésének és a nyelvhasználatnak a kölcsönhatását vizsgálja annak érdekében, hogy segítse az egyéneket a hatékonyabb gondolkodásban, kommunikációban és viselkedésben.

 

Egy NLP gyakorlat: állapotváltás (State Change) technika

Ha még nem egészen világos ez a módszer, akkor nézd meg ezt a gyakorlatot, és talán jobban megérted. Az NLP rengeteg ilyen gyakorlatot kínál különböző helyzetekre, melyeket rendszeresen gyakorolva változást érhetsz el az életedben.

Az állapotváltás egy olyan NLP technika, amely lehetővé teszi, hogy tudatosan és szándékosan változtasd meg az érzelmi állapotodat. Ez segíthet abban, hogy a kívánt hangulatba kerülj, és hatékonyan reagálj a különböző helyzetekre.

 

  1. Válassz egy célállapotot! Először határozd meg azt az érzelmi állapotot, amit el szeretnél érni! Ez lehet önbizalom, motiváció, nyugalom vagy bármi más.

  2. Gondolj egy emlékre! Keress meg egy olyan emléket, amikor már érezted azt az állapotot, amit most el akarsz érni! Lehetőleg olyan emléket válassz, amely erősen kapcsolódik az állapothoz!

  3. Éld át újra az emléket! Csukd be a szemed, és képzeld el az emléket minél részletesebben! Érezd át újra az érzéseket, a hangokat, a színeket, az illatokat, és képzeld el, ahogyan teljes mértékben belemerülsz ebbe az érzésbe!

  4. Fokozd az élményt! Ahogy élvezed az emléket, gondolj arra, hogyan tudod még intenzívebben megtapasztalni az érzéseket! Képzeld el, hogy növeled a fényerőt vagy a színek élénkségét, hogy még erőteljesebbé tegye az élményt, mintha feltekernéd a hangerőt!

  5. Kell egy kapocs! Amikor az érzés a csúcspontján van, ki kell találni egy „kapcsot”. Ez egy fizikai érintés vagy mozdulat lehet, amelyet minden alkalommal használsz majd, hogy visszahozd ezt az állapotot. Például, megérintheted a két ujjaddal a hüvelykujjadat, vagy összeszoríthatod ökölbe a kezedet, ilyesmik.

  6. Aktiváld az állapotot! Amikor szeretnéd előhívni az érzést, használd a „kapcsot” (a példában használt mozdulatot vagy érintést), és képzeld el újra azt az érzést, amit az emlékedben átéltél. A kapocs segítségével ezt az állapotot könnyedén előhozhatod, amikor csak szükséged van rá, ha sokat gyakorlod, akkor egy idő után már az emléket sem kell felidézned.

 

Tehát az NLP egyfajta eszközkészlet, amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy tudatosan és hatékonyan alakítsák át gondolkodási mintáikat és viselkedési reakcióikat, és így pozitív változásokat hozzanak létre az életükben.

Egy rendkívül sokoldalú és kreatív megközelítés, és ennek megfelelően számos különböző technika és eszköz tartozik hozzá. Az NLP területén kialakult technikák száma szinte végtelen lehet, mivel folyamatosan fejlődnek, kombinálódnak és alkalmazkodnak az egyéni igényekhez. Ha gondolod próbáld ki!

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük