Mit kezdj a kritikus véleményekkel?
Megfigyelted, hogy mindenki életmód tanácsadó? Az emberek szeretnek tanácsokat osztogatni, de megfogadni annál kevésbé. Ha a változás útjára lépünk, elkerülhetetlen, hogy kapjunk hideget és meleget. Ha nem akarunk folyton összetörni, akkor meg kell tanulnunk kezelni a kritikákat. Könnyebb, mint hinnéd, íme néhány tipp.
1. Ne vedd a szívedre!
Próbáld meg az érzelmi reakcióidat a háttérbe szorítani. Nem kell minden ellentétes véleményen megsértődni. Fordulj inkább tudatosan a probléma felé. Vizsgáld meg a kritika igazságértékét! Ha úgy érzed, van benne igazság, akkor egy építő jellegű kritikával van dolgod. Dönthetsz úgy, hogy foglalkozol vele, de elteheted későbbre is. Ne rágódj rajta sokat, mert az visszavet a haladásban!
Ha olyan kritikával találkozol, aminek nincs igazságértéke, például trollok odavetett hozzászólásaival, akkor romboló jellegű kritikával van dolgod. Ezen végképp nem kell felhúznod magad, mert az olyan lenne, mintha valaki azt mondaná, hogy zsiráf vagy, holott nyilvánvalóan nem vagy az. Ezek hazugságok, rágalmazások, találgatások. Dönthetsz úgy, hogy semmibe veszed őket, de meg is meg is magyarázhatod, hogy az illető miben téved. Ha utóbbit választod, azt indulatok nélkül tedd, úgy sokkal hatásosabb.
2. Nézd meg, honnan érkezik a kritika!
Fontos az is, hogy van-e a duma mögött tapasztalat. Olyan emberek képesek például pénzügyi tanácsokat adni, akik összeadni is alig tudnak. Vizsgáld meg, hogy letett-e az illető bármit az asztalra azzal kapcsolatban, amiről megpróbál meggyőzni! Ha nem, akkor az máris gyengít a mondanivalóján, hiába mondja hangosan, az még csak légbuborék lesz.
Sokan közvetett tapasztalatokból szerzett ismeretek alapján hiszik magukat szakértőnek.
„A Józsi öccsének a sógorának a keresztfia ezt és ezt csinálta, aztán jól megszívta. Ha te is azt csinálod, te is meg fogod szívni.”
Erre a hirtelen érzelmi reakciónk az lehet, hogy „juj, baj lesz”. Viszont, ha tudatosan kezeljük a dolgot, csak megköszönjük a tanácsot, és mosolyogva odébb állunk.
A másik kedvencem: „Facebookon olvastam…”, vagy a „Láttam a TV-ben…”— az ilyen információk igazságértéke enyhén megkérdőjelezhető.
3. Nézd a mögöttes szándékot!
A rosszindulatból odavetett kritikák arra szolgálnak, hogy elbizonytalanítsanak, megkérdőjelezzék az értékeidet. Ezek irigységből vagy korlátozottságból születnek. Lehet, hogy egyszerűen nem értik, hogy mit csinálsz, ezért nem is tudják értékelni. Ez az a kategória, amivel tényleg nem kell foglalkozni. Itt még magyarázkodni is felesleges, mert nem fogsz tudni megtéríteni senkit, aki nem nyitott rá.
A jóindulatú kritikákat hallgasd meg és köszönd meg! Viszont ezekre is igaz, hogy meg kell vizsgálni az igazságértéküket és a mögöttes tapasztalatot. Gyakran előfordul ugyanis, hogy akik szeretnek minket, vissza akarnak fogni, de csak azért, hogy megóvjanak a veszélytől és a csalódástól. Nehéz ignorálni az olyan emberek véleményét, akiket szeretünk és tisztelünk. De szükséges, ha úgy érezzük, hogy csak az a szándékuk, hogy biztonságban tartsanak.
Összefoglalva a lényeget, 3 fontos lépés van, ha kritikával találkozunk:
- Ne húzzuk fel magunkat!
- Vizsgáljuk meg az igazságértékét!
- Nézzük meg a mögöttes tapasztalatot!
Ha tetszett a cikk, oszd meg, hogy másokhoz is eljuthasson! Köszi!


Ez is érdekelhet...

Néha nyomnod kell egy resetet! – zéró alapú gondolkodás
2025-04-19
Mi az a NAD és mire jó?
2024-02-10