Energia- és időbeosztás

Így rajzold meg a saját energiagörbéd!

Mi értelme feltérképezni a saját energiahálózatunkat?

1. Megtudhatjuk, hogy x tevékenységet mikor érdemes csinálnunk a legjobb eredmény érdekében.

2. Segíti a pontosabb tervezés, kisebb eséllyel tervezzük túl a napjainkat.

3. Tisztába jövünk azzal, hogy milyen energiából mennyi áll rendelkezésre, esetleg javíthatunk az egyes szinteken.

 

Hogyan kezdjünk neki?

Nem lesz egy rövid folyamat, legalább 2 hétig, de inkább egy hónapig érdemes figyelni magad. A kitartóbbak éves energiagörbét is csinálhatnak. Én például tudom, hogy januárban és márciusban használhatatlan vagyok, ezért nem is időzítek komoly dolgokat erre a két hónapra. Hosszadalmas, de nem nehéz kihívás, amennyiben képes vagy magadra figyelni.

 

Első lépésként írd össze, hogy milyen energiákra van szükséged az életed során, az alapján, hogy mire használod fel őket. Íme néhány példa:

 

kreatív energia: a kreatív munkákhoz

fizikai energia: edzésekhez, fizikai munkákhoz

tanulási energia: az új dolgok befogadásához

fókusz energia: a feszített koncentrációhoz

kapcsolati energia: a családi, baráti minőségi időkhöz

rutin energia: a robotpilóta munkákhoz

 

Nekem nagyjából ezekre az energiákra van szükségem a mindennapjaimban. Neked lehet, hogy többfélére, vagy kevesebbre, vagy teljesen másokra. Sorold fel őket magadnak!

Ha ezzel megvagy, akkor rajzolj fel egy vonaldiagramot, ahol a vízszintes vonal egy egész napod az ébredéstől az elalvásig. A függőleges pedig az energiaszinted. A különböző energiákat különböző színekkel jelölheted az ábrán. Valahogy így:

Hogyan zajlik a megfigyelés?

A kedvedet kell figyelni és a benned pulzáló motivációt. Azt, hogy amit éppen csinálsz, azt lendületesen tudod-e csinálni, vagy jobb lenne más időpontban. Esetleg csak egy bizonyos ideig. Lehet, hogy délután jobban tudsz fókuszált munkát végezni, de 2 óra koncentráció után már inkább futni lenne kedved. A motivációink is sok mindentől függenek, akár az időjárástól is, ezért nem érdemes 1 napi megfigyelésből levonni a következtetéseket.  Egy hónapból már szép átlagot lehet kinyerni.

Mi a robotpilóta üzemmód?

Robotpilóta módban olyan rutinszerű feladatokat végzünk el, melyeket már automatikusan, nagyobb energiafelhasználás, motiváció nélkül is képesek vagyunk megoldani. Napi feladatok: házimunka, tisztálkodás, vezetés, számlázás, bevásárlás. Ilyeneket akkor érdemes beiktatni a napirendünkbe, ha valamelyik értékes energiánk nincsen épp a magasban. Kár lenne elpazarolni a kreatív energiákat vásárlásra.

+1 dolog, amire oda kell figyelni: a pihenés

Minőségi pihenés nélkül az energiáink nem képesek újratermelődni. Mindenképpen tervezd meg a pihenést is, ne csak a hajszát. Figyeld meg a csere-energiákat is. Lehet, hogyha az egyik lemerül, a másikkal fel tudod tölteni. A fizikai és szellemi energiák között szokott lenni ilyen kölcsönhatás. Például, ha elmész futni, az kimerítheti a tested, de felfrissítheti az elméd.

Ezek alapján már te is képes leszel felfedezni az energiáidat! Ha hasznosnak találtad a cikket, kérlek nyomj egy lájkot vagy egy kommentet!

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük