Mi a kétperces szabály az időgazdálkodásban?
A kétperces szabály lényege, hogy ha van egy feladat, amit két percen belül el lehet végezni, akkor azt azonnal meg kell csinálni, ahelyett, hogy halogatnánk vagy felírnánk a teendőink listájára. Rém egyszerűen hangzik, mégis vannak buktatói. A cikkben megmutatom, hogyan használd jól ezt a szabályt.
Példák a kétperces szabály alkalmazására
E-mailek kezelése: Ha egy e-mail gyors választ igényel, azonnal válaszolj rá!
Irodai feladatok: Ha valaki megkér arra, hogy írj alá egy dokumentumot vagy végezz el egy gyors adminisztratív feladatot, tedd meg azonnal!
Háztartási feladatok: Ha látod, hogy ki kell vinni a szemetet vagy el kell pakolni néhány tárgyat, és ez kevesebb mint két percet vesz igénybe, tedd meg rögtön!
Honnan származik a kétperces szabály?
Ezt a szabályt David Allen népszerűsítette a „Getting Things Done” (GTD) című könyvében. David Allen egy amerikai produktivitási tanácsadó. A GTD módszer célja az, hogy segítsen az embereknek rendszerezni a feladataikat oly módon, hogy a lehető legkevesebb stresszel és a leghatékonyabban végezhessék el őket.
Allen szerint a kulcs az, hogy az elménket tehermentesítsük a különféle teendők, emlékeztetők és információk nyomásától, és egy jól strukturált rendszerben tartsuk őket, amely lehetővé teszi számunkra a teljes fókuszt a tényleges munkára. Ehhez egy eszköz a kétperces szabály.
Miért pont 2 perc?
Könnyű mérhetőség: A két perc egy rövid, de konkrét időkeret.
Minimalizált megszakítás: Két perc elegendően rövid idő ahhoz, hogy a feladat elvégzése ne szakítsa meg jelentősen a nagyobb projektekre fordított figyelmet. A hosszabb időkeretek már nagyobb megszakítást jelentenek, ami csökkentheti a fókuszt és a hatékonyságot.
Motiváció és lendület: A két perc alatt elvégzett feladatok gyorsan adnak visszajelzést és elégedettséget, ami növeli a lendületet a további munkához.
Szokásalakítás: A rövid, jól meghatározott időkeret könnyen beépíthető a napi rutinba.
A két perc persze nincs kőbe vésve, lehet több is, de kevesebb is. A lényeg az, hogy ha egy feladat későbbi elvégzésére való emlékezés nagyobb erőfeszítést jelent, mint annak tényleges elvégzése, akkor csináld meg inkább most!
A függőben vagy befejezetlenül hagyott feladatok ugyanis stresszfaktorok. Hogy miért van így, arról ebben a cikkben olvashatsz bővebben: Mi a Zeigarnik-effektus?
A kétperces szabály előnyei
Csökkenti a teendőid listájának hosszát: Az apró, két percen belül elvégezhető feladatok azonnali teljesítése megelőzi, hogy ezek a feladatok felhalmozódjanak.
Segít elkerülni a halogatást: Azonnali cselekvésre ösztönöz. Ez különösen fontos az apró feladatok esetében, amelyeket gyakran halogatunk, mert úgy tűnik, hogy nem sürgősek. Az ilyen feladatok gyors elvégzése növeli az önbizalmat és a munkakedvet, hiszen azonnali sikerélményt nyújtanak.
Növeli a hatékonyságot: Ha nem halmozódnak fel a csip-csup dolgok, akkor hatékonyabban használhatjuk fel az időnket, és jobban koncentrálhatunk a lényeges feladatokra. Továbbá, csökkenti a stresszt, ami szintén hozzájárul a nyugodtabb és kiegyensúlyozottabb munkavégzéshez.
A kétperces szabály korlátai
Az ilyen egyszerű szabályoknak leginkább az a hátrányuk, hogy nem vesszük őket komolyan, mert túl egyszerűek.
Másik nagy problémája az, hogy szembe megy a legnépszerűbb produktivitási elvvel, miszerint akkor vagy a leghatékonyabb, ha egyszerre egy dologra koncentrálsz és minden mást félreteszel.
A túl sok apró feladat közötti ugrálás nem tesz jót a hatékonyságunknak. Viszont az sem tesz jót, hogy ez a sok apró feladat ott motoszkál a fejünkben, miközben próbálunk koncentrálni. Szóval, ha nem tudod ezeket ignorálni, akkor inkább végezd el őket minél előbb!
Újabb gond lehet, hogy a látszólag apró feladatok is gyorsan összetetté válhatnak. Például azt hiszed, hogy válaszolni egy e-mailre kevesebb, mint két perc, de kiderül, hogy a válaszhoz meg kell nézned valami kimutatást, vagy táblázatot, akkor máris komplikáltabb a dolog.
Ilyenkor meg kell vizsgálni, hogy mikor érdemes folytatni a feladatot:
- Ha már közel vagy a feladat befejezéséhez, folytasd és fejezd be, hogy ne kelljen újra belekezdeni később!
- Ha rájössz, hogy a feladat sokkal több időt igényel, mint amit eredetileg gondoltál, ütemezd be egy későbbi időpontra, amikor több időd van rá!
Az időbecslésed javul majd a tapasztalattal.
A kétperces szabály akkor is hátrány lehet, ha túl sok kétperces dolgod van. Ha ezek a feladatok felhalmozódnak, könnyen elérhetjük azt a pontot, ahol már nem tudunk hatékonyan dolgozni.
- Gyűjtsd össze a kétperces feladatokat és egy időblokkban végezd el őket. Például szánj 15-30 percet arra, hogy csak az ilyen rövid feladatokat intézd el egyhuzamban!
- Esetleg határozd meg, mennyi időt szánsz a kétperces feladatokra naponta! Ha elérted ezt a limitet, a fennmaradó feladatokat ütemezd át másnapra!
A kétperces szabály egy könnyen alkalmazható szabály. Ha rendszeresen alkalmazod, egy belépő szokás lehet ahhoz, hogy bonyolultabb és hatékonyabb időgazdálkodási módszereket is bevezess az életbe. Szóval, javaslom, hogy próbáld ki!


Ez is érdekelhet...

Mi az ambíció?
2023-02-08
Mit jelent, hogy fejben dől el?
2022-10-05