Pszichológia

Mit lehet kezdeni a megfelelési kényszerrel?

Megfelelési kényszernek nevezzük azt, mikor állandóan azt érzed, hogy meg kell felelned a környezeted elvárásainak, különben nem fognak téged értékelni eléggé. Igyekszel mások kedvében járni, még akkor is, ha ez távol esik a prioritásaidtól.

Ez egy belső kényszer, ami hatással van a viselkedésedre, gondolkodásodra és döntéshozatalaidra. Hátrányosan befolyásolja az önértékelést, az önbizalmat és az önálló gondolkodást. Mivel az ember állandóan azon agyal, hogy mit kellene tennie, ahelyett, hogy azt tenné, amit valóban szeretne.

 

Miért akarunk megfelelni?

Mindenkiben él egy megfelelési vágy, ami teljesen normális. Mind a közösségünk értékes tagja szeretnénk lenni, ezért hajlandóak vagyunk bizonyos keretek közé szorítani önmagunkat. Kompromisszumokat kötünk, és szívesen belemegyünk az adok-kapok játékokba. A megfelelési vágy segíthet a karrierépítésben is, mert motivációként működik, hogy megfeleljünk az elvárásoknak.

A megfelelési vágy viszont megfelelési kényszerré alakulhat. A megfelelési vágy jelen lehet az egyén önálló személyisége és identitása mellett is, míg a megfelelési kényszer esetén a személyiség feloldódik mások elvárásaiban. Ez a nagy különbség.

Ahhoz, hogy sokakban kialakul a megfelelési kényszer a nevelésnek és az oktatási rendszernek is van köze. Hiszen azt tanuljuk, hogy akkor vagyunk értékesek, ha betartjuk a szabályokat. Akkor kapunk piros pontot és jó jegyeket, ha képesek vagyunk megfelelni a követelményeknek. Jutalmat kapunk, ha beállunk a sorba és büntetést, ha elkalandozunk.

Ha egy gyermek folyamatosan azt tapasztalja, hogy a szeretet és az elfogadás csak akkor érhető el, ha teljesíti a szülők vagy más fontos személyek elvárásait, akkor nagyobb lehet az erős megfelelési kényszer kialakulásának a kockázata.

Az is előfordulhat, hogy az erős megfelelési kényszer a személyiség egyéb vonásaira, például az alacsony önbecsülésre, a szorongásra vagy a depresszióra utal. Kutatások szerint a megfelelési kényszer nagyobb mértékben jellemző azokra, akik kritikusabbak saját magukkal.

 

A megfelelési kényszer két fő oka

Két okból jöhet létre bennünk megfelelési kényszer, az egyik, ha nyerni akarunk vele valamit. Ez akkor fordul elő, amikor előnyöket, jutalmakat, elismeréseket vagy pozitív visszajelzéseket remélünk annak következtében, hogy eleget teszünk az elvárásoknak.

A másik eset, ha valamit el akarunk kerülni. Például félünk a kudarctól, a rossz megítéléstől, ha nem teszünk eleget az elvárásoknak. Ez főleg akkor alakul ki, ha új környezetbe kerülünk, és nem akarunk kirekesztettek lenni.

 

Hogyan lehet leküzdeni a megfelelési kényszert?

A megfelelési vágy nem rossz dolog, azt kell elkerülni, hogy kényszerré váljon, ugyanis az gátolhatja az önálló gondolkodást és a kreativitást. Tartsd meg a vágyat, fojtsd el a kényszert!

 

  1. Ismerd fel a jeleket! Fontos, hogy felismerjük a megfelelési kényszer jeleit és tudatában legyünk, hogy mikor jelentkezik bennünk. A legtöbb esetben a megfelelési kényszer szorongással, stresszel és bizonytalansággal jár.

  2. Fogadd el magad! Fontos, hogy elfogadjuk magunkat olyannak, amilyenek vagyunk, és ne mások ítéletére alapozzuk a önértékelésünket. Foglalkozz önismerettel! Azt is meg kell értenünk, hogy az elvárásokat lehetetlen mindig teljesíteni.

  3. Tanulj meg nemet mondani! A megfelelési kényszer sokszor abból fakad, hogy nem tudunk nemet mondani másoknak. Ezért fontos, hogy megtanuljuk, hogyan mondjunk nemet, és hogyan határozzuk meg a határainkat.

  4. Kérj segítséget! Ha úgy érezzük, hogy a megfelelési kényszerünk nagyon erős, és nehéz megbirkózni vele, akkor érdemes lehet szakember segítségét kérni. Az érzelmi problémák kezelésére specializálódott terapeuták segíthetnek abban, hogy megtaláljuk a megfelelő stratégiákat és módszereket a megfelelési kényszer kezelésére.

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

%d bloggers like this: