Egészség

5 élelmiszer, amiről talán nem is tudtad, hogy superfood

Superfoodnak, vagyis szuper ételnek nevezzük azokat a természetes élelmiszereket, amelyek bizonyítottan nagy mennyiségben tartalmaznak a szervezetünk számára szükséges vitaminokat, ásványi anyagokat, nyomelemeket, antioxidánsokat. Tehát ezek a „csodaszerek” más ételekhez képest hatékonyabban támogatják az egészségünket és a közérzetünket. Magas rosttartalmuk miatt az emésztést is támogatják, telítetlen zsírsavakban gazdagok és magas az aminosav tartalmuk.

Milyen hatással vannak a szervezetünkre? Segítenek a betegségek megelőzésében, támogatják az immunrendszert, feltöltenek energiával, gátolják a gyulladásokat, jótékony hatással vannak a vércukorszintre. Továbbá elég sok superfood adaptogén, vagyis alkalmazkodik testünk szükségleteihez.

Nézzünk 5 szuper élelmiszert, amit könnyen be tudsz építeni a mindennapjaidba!

 

Kakaó

A kakaó nagyon gazdag polifenolokban, amelyek erős antioxidánsok. Az antioxidánsok hozzájárulnak a gyulladáscsökkentéshez, a megfelelő koleszterin- és vércukorszinthez, és javítják a véráramlást. A kakaóbab a feldolgozás és melegítés során sokat veszít ebből a tulajdonságából, de azért mérhető a hatása.

Étcsoki és kakaópor formában is csökkenti a vérnyomást, a szívroham és a stroke kockázatát. Javíthatja az agy véráramlását, így csökkentheti a neurodegeneratív betegségek kockázatát.

Azt már biztos tapasztaltad, hogy javítja a hangulatot, sőt még a depresszió tüneteivel is felveszi a harcot, mivel szerotonint szabadít fel a szervezetben. Furcsa, de segíthet a súlykontrollban is, mivel jótékonyan hat az energiafelhasználásra.

De mint mindenre, erre is igaz, hogy a jóból is megárt a sok. Ne az agyoncukrozott, hiperfeldolgozott csokikat válasszuk, hanem a magas (70% fölötti) kakaótartalmú étcsokiból együnk napi 2-3 kockát.

 

Méz

A mézben az a jó, hogy sok esetben kiválthatja a cukrot. Szóval nyugodtan használd cukor helyett, ha teheted. Továbbá remek energetizáló hatása van a szervezetre.

Mit tartalmaz a méz? Kálciumot, rezet, vasat, magnéziumot, mangánt, foszfort, káliumot, nátriumot, cinket és kevés B1-, B2-, B3-, B5-, B6- és C-vitamint. Nagy része glükózból és fruktózból áll, így jelentősen emel a vércukorszinten és nagy mennyiségben hizlal is.

Antiszeptikus hatású, vagyis baktériumölő, természetes antibiotikumnak is szokták nevezni. Kedvezően hat az izomzatra is, beleértve a szívizmot is, tisztítja a vért, csökkenti a vérnyomást. Nyugtató hatása is van, szintén beindítja a szerotonin termelődését, akárcsak a kakaó.

Napi 1 teáskanál méz biztosan jót tesz az egészségünknek, ha nincsenek inzulin problémáink, vagy nem vagyunk allergiásak a virágporra.

 

Tojás

A tojás is egy vitaminbomba. Tartalmaz A-, B2-, D-, és E-vitamint, valamint Omega3 zsírsavat. A tojássárgája gazdag kolinban, ami egy esszenciális tápanyag. a kolinnak a megfelelő anyagcserében és a sejtek közötti kommunikációban van szerepe.

A tojás is segíti az immunműködést, az anyatej után a második legjobb minőségű tápanyagforrás. Jó hatással van a szív egészségére, csökkenti a vérnyomást. Jót tesz a bőrnek, a csontoknak, a fogaknak, az izmoknak és az idegrendszernek.

Ha tehetjük, biotojást válasszunk, nem mindegy, hogy mit evett az a csirke. Fogyasszuk reggelire, a magas fehérjetartalma miatt ellát minket energiával.

 

Áfonya

Áfonyából sokféle van, mindegyik magas antioxidáns tartalmú. Tehát csökkentik a gyulladásos folyamatokat, védik a szívet és csökkentik a rákos megbetegedések esélyét.

A kék áfonya antioxidáns szintje a legmagasabb a gyümölcsök között. Alacsony kalóriatartalmú és tápanyagdús bogyós gyümölcs, mellesleg a kedvencem. Tartalmaz többek között C-vitamint, K-vitamint, mangánt.

Csökkenti a DNS károsodást, így lassítja az öregedést és gátolja a rákos sejteket. Csökkenti az LDL koleszterint és a vérnyomást, így jót tesz a szívnek is. Segíthet a memória javításában és szabályozza a vércukorszintet.

Ha lehet, itt is a bioterméket válasszuk az ártalmas permetszerek elkerülése miatt.

 

Mandula

A magvak nagyon fontos tápanyagokat tartalmaznak számunkra. Minden nap érdemes egy marékkal fogyasztanunk belőlük. A mandula egy sokoldalúan felhasználható superfood: önmagában, lisztként, olajként stb.

Mit tartalmaz a mandula? Biotint, D-vitamint, E-vitamint, magnéziumot, rezet, mangánt, aminosavakat, riboflavint, foszfort.

Jótékonyan hat az agyműködésre, javítja a koncentrációt. Támogatja a csontok és a fogak egészségét, ellenállóképességét, a normál emésztést. Serkenti a vérkeringést, szinten tartja a vérnyomást, csökkenti a szívroham esélyét. Hozzájárul a szép és egészséges hajhoz, bőrhöz. Akár külsőleg is alkalmazható olaj formájában.

 

Még néhány superfood a teljesség igénye nélkül: goji bogyó maca gyökér, spirulina, búzafű, quinoa, hajdina, csírák, chia mag, lenmag, vízitorma.

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük