Egészség

Mi az a testképzavar?

Az, hogy egészséges testképünk van, elengedhetetlen ahhoz, hogy jól érezzük magunkat mentálisan is.

Ha csúnyának, dagadtnak, girnyónak gondoljuk magunkat, és folyton ezen görcsölünk, az semmiképpen sem jó az életminőségünknek.

Ahhoz azonban, hogy egészséges kapcsolatot alakítsunk ki testünkkel, szükség van a megfelelő testtudatosságra.

 

Mi a testtudatosság?

A testtudatosság azt jelenti, hogy tudatában vagyunk testünk igényeinek, állapotának és szükségleteinek. Vagyis odafigyelünk a testünkre és törekszünk arra, hogy fizikailag is egészségesek legyünk.

Az egészséges testtudatosság lehetővé teszi, hogy összhangban éljünk testünkkel, és megfelelően reagáljunk a jelzéseire. Például ne együnk kipukkadásig, vagy ne fussunk izomszakadásig, ne fojtsuk magunkat alkoholba. Ehhez szükséges az észlelés, az elfogadás és a tisztelet, amely lehetővé teszi számunkra, hogy pozitív kapcsolatot alakítsunk ki testünkkel.

 

Mi a testképzavar?

A testképzavar, más néven testdiszmorfiás zavar (BDD), egy mentális egészségügyi rendellenesség, amely során valaki torzított vagy negatív képet alkot saját testéről. Az érintettek állandóan aggódnak valamilyen, gyakran irreális testi hibájuk vagy hiányosságuk miatt. Ez befolyásolhatja mindennapi életüket, szociális kapcsolataikat és érzelmi jólétüket.

A testképzavar egészségtelen testképet, kényszeres gondolatokat és viselkedéseket foglal magában. A testképzavarral küzdők azon gondolkodnak, hogy valami nincs rendben a testükkel, és ez szorongást és stresszt okozhat. A valóságtól eltérően értékelik saját testüket, és kizárólag a hibákra, szépségi hiányosságokra koncentrálnak.

Persze ennek is vannak különböző fokozatai. Ha belenézel a tükörbe és nem vagy teljesen elégedett, az még nem azt jelenti, hogy testképzavarod van. Ha ez nem okoz semmilyen romlást az életminőségedben, akkor tulajdonképpen nincs is jelentősége. A testképzavar nem egyenlő az egészséges testi kritikával.

Viszont súlyos esetekben az érintettek olyan életmódváltozásokat hajtanak végre, amelyek nem szolgálják az egészséges életmódot. Például túlzott testmozgás, étkezési szokások megváltoztatása, extrém diéták, vagy plasztikai beavatkozások sora.

A súlyos testképzavar következménye lehet az anorexia és a bulimia.

 

Hogyan alakul ki testképzavar?

A testképzavar kialakulásában számos tényező játszhat szerepet, de kiemelkedő a társadalmi hatás.

A média, beleértve a televíziót, magazinokat, online tartalmakat és szociális médiát is, rendszeresen mutat olyan szépségideálokat és testképeket, amelyek sok esetben digitálisan módosítottak és torzítottak. Photoshop! Vagy most már akár AI!

Az ilyen képek elérhetetlen elvárásokat teremtenek az emberek számára, különösen a fiatalok számára, és elősegíthetik a testképzavar kialakulását. A megfelelés vágya gyakran stresszhez és szorongáshoz vezet, kiváltva a testképzavart. Az alacsony önbecsülés és a testképzavar kéz a kézben járnak.

A szépségipar és a fitneszipar reklámjai hatással vannak a fogyasztókra. Szépségideálokat és trendeket teremtenek. A reklámok és marketingkampányok gyakran olyan termékeket és szolgáltatásokat népszerűsítenek, amelyek a fogyasztókban azt az érzést keltik, hogy csak az adott termékkel vagy egy bizonyos testképpel érhetik el a boldogságot.

Személyes vagy érzelmi traumák, zaklatás vagy megalázás is hozzájárulhatnak a testképzavar kialakulásához.

Ezek a külső tényezők hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az ember olyan irreális elvárásokat támasszon saját testével szemben, amelyeket nem tud, vagy csak nehezen tud megvalósítani.

 

Válasszuk meg tudatosan, hogy milyen médiatartalmakat fogyasztunk, amennyire lehet! Értékeljük kritikusan a szépségideálokat, és ne tekintsünk rájuk istenként! Legyünk tisztában a digitálisan manipulált képek hatásával!

Az egészséges testtudatosság kialakítása és a testképzavar elleni küzdelem közös felelősség. Az egészségtudatos médiafogyasztás, a szülői támogatás, az egészséges életmód, súlyosabb esetben a pszichoterápia mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy egy egészséges és pozitív testképet alakítsunk ki magunkban és másokban. Mindannyiunk feladata támogatni egymást a testünk elfogadásában és megbecsülésében. Te mit érzel, mikor belenézel a tükörbe?

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

%d bloggers like this: