Egészség

Mire jó a D-vitamin?

A D-vitaminnak két formája van, a D2 és a D3. Mikor D-vitamin-pótlásról beszélünk, akkor általában a D3 vitaminra gondolunk. (Nevezzük most az egyszerűség kedvéért csak D-vitaminnak.) A D-vitamin hormonként viselkedik, egész szervezetünkre hatással van, rendkívül nagy szerepe van a betegségek megelőzésében.

1. A csontok védelme

D-vitamin szükséges a csontképződéshez, mivel elősegíti a kalcium és a foszfor felszívódását a bélrendszerből. Enyhíti a krónikus hát- és derékfájást, illetve a kisugárzó csontfájdalmakat. Támogatja a csontsűrűség megőrzését, és gátolja az erek elmeszesedését.

2. Segít megelőzni és kezelni a daganatos betegségeket

Kutatások kimutatták, hogy azoknak, akiknek magasabb a D-vitamin szintjük, kisebb az esélyük a rákos megbetegedésre. Jó eredményeket értek el a rákos sejtek D-vitaminos kezelésével is: csökkenti a tumor burjánzását, csillapítja a gyulladást, valamit elősegíti a rákos sejtek pusztulását. A D-vitamin tehát jól használható a rosszindulatú sejtelváltozások ellen.

3. Védi az immunrendszert

Az immunrendszer sejtjei D-vitamin receptorokban gazdagok, melyek az immunválaszok szabályozásában játszanak fontos szerepet. Csökkenti a vírusos fertőzések kockázatát, visszaszorítja a gyulladásokat. Emellett a D-vitamin hiánya hozzájárulhat autoimmun betegségek kialakulásához.

4. Hozzájárul a megfelelő vércukorszinthez

A D-vitamin támogatja a hormonális egyensúlyt, így az inzulintermelésre is szabályozó hatással van. Felnőttkorban a D-vitaminhiány növeli a 2-es típusú cukorbetegség és az inzulinrezisztencia kockázatát. továbbá az elhízás lehetőségét is. A D-vitaminpótlás javítja a hasnyálmirigy béta-sejt funkcióit. Lelassítja a prediabéteszből a diabéteszes állapotba jutást.

 

Továbbá segít enyhíteni a stressz okozta panaszokat, bevethető tavaszi fáradtság ellen is. Csökkenti a szívbetegség és a magas vérnyomás kialakulásának esélyét. Javíthat a depresszión és a szorongásos tüneteken. Befolyásolja az izmok erejét és az egészséges bőrt. Jótékony hatással van a teljes gyomor-bélrendszerre.

 

Mikor érdemes pótolni?

Szintetikus formában késő ősztől kora tavaszig érdemes pótolni, mert ekkor a napfénynek nincs olyan ereje, hogy kellőképpen ellásson minket D-vitaminnal.

Érdemes pótolni, ha hiányállapotot tapasztalunk, melyek a következők lehetnek: depresszió, hangulatingadozás, krónikus fáradtság, alvászavar, súlygyarapodás, csontfájdalmak, meszesedés.

Bizonyos betegségek, rendellenességek esetén: inzulinrezisztencia, cukorbetegség, csontritkulás, gyulladásos megbetegedések (pl.:IBS), autoimmun betegségek, reuma, bőrbetegségek, tumoros elváltozások és meddőség esetén.

 

Milyen formában érdemes pótolni?

Természetes formában:

Étkezéssel nehéz elegendő mennyiségű D-vitamint bevinni. Megtalálható a zsíros halakban, halak májában, halolajokban, tojássárgájában, tejtermékekben, de ezekből irreálisan sokat kellene megennünk, ha D-vitamin pótlása céljából fogyasztanánk őket.

Legjobb D-vitaminforrás a napfény. Napi 15-30 perc a szabad levegőn a nyári napsugarakban elegendő D-vitamint biztosít egy egészséges felnőtt számára. (Késő tavasztól, kora őszig.)

Szintetikus formában :

A D3 vitamint K2 vitaminnal és magnéziummal együtt érdemes pótolni, mert ezek szinergikusan működnek együtt, vagyis együtt sokkal hatékonyabbak. A K2 vitamin feladata, hogy a fehérjéket aktivizálja, így a kalcium valóban a csontokhoz érkezzen meg, és ne a lágy szövetekben rakódjon le. A magnézium is ebben segít. Ha nem megfelelő a magnézium ellátottságunk, akkor a D-vitamin elraktározódik és inaktív marad a szervezetben. Az A-vitamin is segíti a D-vitamin hasznosulását megfelelő mennyiségben.

 

Túl lehet adagolni a D-vitamint?

Igen, mivel zsírban oldódó vitamin, ezért nem ürül ki a vizelettel a felesleg, hanem felhalmozódik.

Európában a javasolt maximális dózis napi 2 000 nemzetközi egység, ám a klinikai vizsgálatok azt mutatják, hogy a 10 000 NE hosszú távú bevitele sem hordoz kockázatot. Az Oman Medical Journalban megjelent kutatás szerint túladagolás a napi 50 000 NE bevitelnél, és a szervezet magas kalciumszintje (hiperkalcémia) esetén fordulhat elő.

A túladagolás tünetei: gyomorfájdalom, hányás, hányinger, hasmenés, gyengeség. Súlyosabb esetben törékennyé válnak a csontok, megemelkedik a vér kálciumszintje.

A hazai ajánlás napi D-vitamin-bevitelre (NE=Nemzetközi Egység):

  1.     Csecsemők számára: 400-1000 NE
  2.     Gyermekek számára: 600-1000 NE
  3.     Serdülők számára: 800-1000 NE
  4.     Felnőttek és várandósok számára: 1500-2000 NE (napi maximális dózis 4000 NE)

 

Források:

Webbeteg:
https://www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/11785/a-d-vitamin-jelentosege-szervezetunkben

https://www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/22261/a-d-vitamin-tuladagolasarol

Yiya:
https://www.yiya.hu/D3-K2-vitamin-kapszula-tabletta.php

WTN:
https://wisetreenaturals.hu/etrendkiegeszitok/d3-k2-a-vitamin-komplex

ANATUR:
https://anatur.hu/blog/11-ok-hogy-miert-fogyassz-d-vitamint

 

 

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

%d bloggers like this: