Meditáció

Légzésgyakorlatok stresszkezeléshez

Azt biztos tudod, hogy stressz hatására a légzésünk gyorsabbá és sekélyebbé válik, mivel több oxigénre van szükség a test fokozott aktivitásához. Azonban a légzés és a stressz kölcsönhatása kétirányú.

Minél stresszesebb vagy, annál gyorsabban lélegzel, és minél gyorsabban lélegzel, annál feszültebb leszel.

Igen, ez egy ördögi kör. De ha képes vagy lassan és mélyen lélegezni, az idegrostok a mellkasodban érzékelik a mozgásváltozást és nyugtató jeleket küldenek az agyba, ezzel rövidre zárva a stresszreakciót. A szervezetedben pedig minden lecsillapodik a szívverésed, a stresszhormonok termelése, a szorongás.

Ezért a legjobb módszer, ha eluralkodik rajtad a stressz, ha szabályozod a légzésed.

 

1. Mélylégzés gyakorlat

Számtalan mélylégzés gyakorlat létezik, talán az egyik leggyakoribb stresszoldó módszer. A mélylégzés segít enyhíteni a légszomjat, mivel megakadályozza, hogy a levegő beszoruljon a tüdőbe, és segít frissebb levegőt belélegezni. Segíthet abban is, hogy nyugodtabbnak és kiegyensúlyozottabbnak érezd magad.

 

  • Állva vagy ülve végezd a gyakorlatot!
  • Húzd kissé hátra a könyököd, hogy a mellkasod megfelelően kitágulhasson!
  • Vegyél egy mély lélegzetet az orrodon keresztül, érezd, ahogy megtölti a levegő a tüdődet!
  • Tartsd benn, számolj 5-ig!
  • Aztán lassan engedd ki a levegőt az orrodon keresztül!
  • Ismételd a gyakorlatot néhány percig!

 

2. Zümmögő méh-légzés (Bhramari)

Ennek a jóga légzésgyakorlatnak a célja, hogy nyugalmat teremtsen benned. Egyesek a zümmögő méh-légzést a frusztráció, a szorongás és a harag oldására használják. Kutatások szerint segíthet csökkenteni a pulzusszámot, tisztábban gondolkodni, és kevésbé ingerlékenynek vagy stresszesnek érezni magad.

Tipp: Olyan helyen gyakorold, ahol nem néznek bolondnak, ha zümmögsz!

 

  • Válassz egy kényelmes ülőhelyzetet!
  • Csukd be a szemed, és lazítsd el az arcodat!
  • Helyezd a mutató ujjaid kétoldalt, finoman a fülcsatornát részben fedő tragusz porcokra! (Amint odanyúlsz, érezni fogod, hogy melyik az!)
  • Lélegezz be, és kilégzéskor óvatosan nyomd ujjaid a porcba, mintha kicsit befognád a füled!
  • Közben csukott szájon keresztül adj ki zümmögő hangot! Halk, rezonáns hangot kell létrehoznod a torokodban!
  • Folytasd a ciklust amíg jól esik!

 

3. Sitali légzés

Ez a jóga légzőgyakorlat segít csökkenteni a testhőmérsékletet és ellazítani az elmét. Mivel a Sitali légzés során a szádon keresztül lélegzel be, érdemes olyan helyet választanod a gyakorláshoz, ahol nincsenek rád ható allergének és légszennyezés. Ez amúgy minden légzőgyakorlatnál ajánlott!

 

  • Válassz egy kényelmes ülőhelyzetet!
  • Nyújtsd ki a nyelvedet, hajlítsd úgy, mintha egy csövet próbálnál formázni!
  • Ha ez nem megy, mert nem hajlik a nyelved, akkor formáld úgy az ajkaid, mintha egy szívószálba szívnál bele!
  • Lélegezz be a szádon keresztül, érezni fogod a hűsítő levegőt!
  • Aztán lélegezz ki az orrodon keresztül!
  • Folytathatod, amíg jól esik, de 5 percnél tovább nem ajánlott.

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

%d bloggers like this: