Egészség

Mi a digitális függőség?

Sokan végzik a munkát a képernyő előtt, de a szabadidőnk nagy részét is ott töltjük, egyszer csak azt vesszük észre, hogy pizsamában éljük az egész életünket. Egy digitális függő nincs feltétlenül tisztában azzal, hogy függő. Talán még azt is tudja, hogy túl sokat használja a telefonját vagy a laptopját, talán még azzal is tisztában van, hogy „meghalna nélkülük”, de szerinte ez rendben van így, mert ilyen a világ, és amúgy is csak csupa-csupa fontos dolgot végez el rajtuk.

A digitális függőség diagnosztizálása nem egyszerű, mivel a határok homályosak lehetnek a normál használat és a függőség között. Viszont egy valós és elterjedt probléma a modern társadalmakban.

A digitális függőség olyan állapot, amikor valaki túlzottan hozzászokott a digitális eszközök és az internet használatához, és nem képes szabályozni vagy abbahagyni ezek használatát, annak ellenére, hogy káros hatásokat okoznak az életében.

 

A digitális függőség típusai:

  • közösségi médiafüggőség
  • képernyőfüggőség
  • játékfüggőség
  • online vásárlás függőség

 

A digitális függőség tünetei:

A digitális függőség tünetei hasonlóak lehetnek más függőségekhez, például a drog- vagy alkoholproblémákhoz.

A folyamatos digitális eszközhasználat vágyának vagy kényszerének érzése.
Pl.: Elmész egy nagyot sétálni és nem tudod élvezni a természetet, mert a telefonodat akarod nyomkodni.

Az internet vagy digitális eszközök által nyújtott élmények egyre fontosabbak lesznek az életben, és az „offline élet” háttérbe szorul.
Pl.: Szívesebben beszélgetsz valakivel Messengeren, minthogy elmenjetek együtt valahova.

Hosszú órákon keresztül online tartózkodás, ami a mindennapi élet és kötelességek kárára történik.
Pl.: Inkább sorozatmaratont tartasz, minthogy befejezz valami fontos feladatot.

A családi és baráti kapcsolatok romlása, szociális elszigetelődés.
Pl.: Egyre kevesebb kedved van kimozdulni és emberekkel találkozni.

Alvászavarok, fizikai egészségi problémák és stressz kialakulása az állandó online jelenlét miatt.
Pl.: Kevesebbet mozogsz és az állandó gyors ingerek miatt az agyad túlterhelődik, nem tudsz aludni, fáradtnak érzed magad.

 

Lehetséges hosszútávú következmények

A túlzott digitális eszközhasználat a figyelem, a rövid távú memória és a kognitív funkciók csökkenéséhez vezethet. Az állandó online jelenlét figyelemhiányos problémákhoz vezethet, amelyek akadályozhatják a hatékony tanulást és munkavégzést.

A kutatások azt mutatják, hogy a digitális függőség következtében változások következhetnek be az agyban. Például vizsgálatok kimutatták, hogy a túlzott videojáték-függőség kapcsolódhat az agyi területek, például a prefrontális kéreg és a hippocampus méretének változásához.

 

Hogyan alakul ki a digitális függőség?

A digitális tevékenységek során, például közösségi média vagy videojátékok használata során a dopaminrendszer aktiválódik. A dopamin egy olyan agyi vegyület, amely a jutalmazási és élvezeti érzésekhez kapcsolódik. Az állandó, erős dopaminfelszabadulás a digitális függőségben hozzájárulhat ahhoz, hogy egyre nehezebben tudunk ellenállni a digitális eszközök használatának.

Mind a digitális függőségek, mind a drogfüggőség gyakran olyan mechanizmusokon alapulnak, amelyekben valaki a problémák, stressz és nehézségek elől menekül, és próbálja ezeket elkerülni vagy enyhíteni valamivel. A digitális eszközök használata segíthet a stressz és a szorongás enyhítésében. Ez azonban ideiglenes megoldás, hosszú távon rontja a problémákat.

A digitális eszközök segíthetnek új, virtuális kapcsolatok kialakításában. Ez különösen fontos lehet azoknak, akiknek kevés személyes kapcsolata van.

A tervezetlen időnk kitöltésére is használjuk a digitális eszközeinket. Várakozási időkben vagy egyéb szabad percekben nyúlunk a digitális eszközökhöz, például tömegközlekedés során, sorban álláskor vagy étteremben. Ezek a pillanatok a digitális függőség kialakulásának lehetőségét teremtik meg.

 

Mit tehetsz ellene?

Be kell vezetned olyan stratégiákat, amelyek segítenek korlátozni a digitális eszközök használatát, és helyreállítani az offline (valódi!) élet fontosságát! A digitális függőség kezelése időt és erőfeszítést igényel, de lehetséges.

Húzd meg a határokat! Állíts be napi időkorlátot a digitális eszközök használatára!

Keress magadnak offline hobbikat!

Találkozz a szeretteiddel személyesen és ne vegyétek elő a telefonokat!

Kerüld a triggereket (kiváltó okokat)! Ha tudod, hogy bizonyos helyzetek vagy tevékenységek kiváltják a digitális eszközök használatát, kerüld el őket, vagy válassz más alternatívát! Például vigyél könyvet a vonatra!

Kérj segítséget, ha szükséges! Ha úgy érzed, hogy elveszíted az irányítást a digitális eszközök használata felett, kérj segítséget egy szakembertől! Az sosem szégyen!

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük