Könyvajánló: Marilee Adams: Kérdezz másként, élj másként!
Ha egy mondatban kéne összefoglalnom, hogy miről szól a könyv, akkor azt mondanám, hogy arról, hogy hogyan ne legyél előítéletes. Ez is egy szemléletváltós könyv, bár minőségében nagyon messze van Carol S. Dweck Szemléletváltás című klasszikusától.
Marilee Adams, a QUESTION THINKING, vagyis a kérdező gondolkodás módszertan megalkotója. Ebben a könyvében ezt fejti ki szerintem nagyon szájbarágós és kissé bugyuta módon. Egy erőltetett sztorin keresztül próbálja bemutatni a kérdező gondolkodás működését.
A főszereplő Ben, aki nyüglődik egy középvezetői pozícióban és a házassága is zátonyra futott, nem találja a megoldást a gondjaira. A főnöke elküldi egy tanácsadóhoz, aki megtanítja neki a kérdező gondolkodás működését, ezzel megváltoztatva a hozzáállását a dolgokhoz, amely következtében sikert sikerre halmoz és happy end.
Mi a kérdező gondolkodás lényege?
A kérdező gondolkodás egy olyan megközelítés, amely a kérdések erejét hangsúlyozza, a nevében is benne van. Az a problémánk, hogy általában válaszokat keresünk, mikor még nem is tettük fel a megfelelő kérdéseket. A kérdések képesek irányítani a gondolatainkat és ezáltal a tetteinket és azok eredményét.
Van egy énünk, ami folyton ítélkezik, negatív gondolatokat, előítéleteket és korlátozó hiedelmeket hoz magával. A kérdező gondolkodás viszont arra ösztönöz, hogy kíváncsiak legyünk, nyitottak az új lehetőségekre, és megkérdőjelezzük az előítéleteinket, vagyis váltsunk át tanuló üzemmódba.
A kérdező gondolkodás előnyei
A kérdező gondolkodás segít új nézőpontokat találni. Amikor kérdéseket teszünk fel, megnyílik az ajtó a kreativitás és az innováció előtt.
A megfelelő kérdések segítségével hatékonyabban tudunk megoldani problémákat és megtalálni a legjobb utat. Ettől jobban is érezzük magunkat.
A kérdező gondolkodás arra késztet, hogy ne ítéljünk elsőre, hanem próbáljuk megérteni mások nézőpontját. Nyitottabbak és érdeklődőek leszünk.
Mi a különbség az Ítélkező Én és a Tanuló Én között?
Az Ítélkező Én az a részünk, amely gyorsan ítélkezik, kritizál, és negatív gondolatokat generál. A Tanuló Én viszont nyitott, kíváncsi és hajlandó tanulni. A kettő közötti különbség az, hogy az Ítélkező Én korlátozó, míg a Tanuló Én fejlődést és változást hoz.
Az ítélkező hozzáállás neheztelést és konfliktust szül, akár családi, akár munkahelyi szinten. Ítélkező módban minden akadálynak tűnhet. Ítélkezhetünk önmagunk felett és mások felett is.
„Ha arra összpontosítok, hogy ki a hibás, akkor beleragadok a múltba. A felelősség előtérbe helyezése kikövezi az utat egy jobb jövő felé.”
Az Ítélkező Én mindig a hibát vagy a hibást keresi, a Tanuló Én pedig a felelőst, aki meg tudja oldani.
A Tanuló Én elfogadja a helyzetet, érdeklődő és figyelmes. Képes alkalmazkodni, figyelembe veszi mások nézőpontját is, megkérdőjelezi a saját feltevéseit is. A win-win szituációkat keresi, képes párbeszédet folytatni, értékeli a nézetkülönbségeket, hasznosnak tartja a visszajelzéseket.
„A tanuló kérdések nem arra irányulnak, hogy kiderítsék, kinek van igaza, hanem arra, hogy megértsük a másik embert.”
Ha egy megoldandó szituációba kerülünk, akkor tudatosan kell választanunk, hogy melyik énünkre támaszkodunk. Az Ítélkező Én nem visz előre, így jobban járunk, ha a Tanuló Én-t választjuk. A váltás képessége az, ami a kezünkbe adja a változtatás lehetőségét.
A választásban segít a Választások térképe, amit itt meg tudsz nézni:
https://casparus.hu/wp-content/uploads/2018/01/Valasztasok_terkepe.pdf
Hogyan juthatunk el az Ítélkező Énünktől a Tanuló Énünkig?
Az első lépés az, hogy ismerjük fel az Ítélkező Énünket. Figyeljük meg, mikor jelenik meg bennünk a kritikus hang, és milyen gondolatokat generál. Ismerjük fel az előítéleteinket és a negatív hiedelmeinket. Ezek gyakran az ítélkező én részei.
Azt is meg kell figyelned, hogy az Ítélkező Éned milyen kérdéseket használ. Mi a baj? Ki a hibás? Hogyan bizonyíthatnám be az igazamat? Miért vallok mindig kudarcot? Miért idióta mindenki?
Ha felismerted, hogy ítélkező módban vagy, használhatsz váltó kérdéseket, hogy átkapcsolj tanuló módba:
- Most ítélkezem?
- Milyen feltételezésekkel élek?
- Milyen következményei lesznek ennek?
- Hogyan szemlélhetném másképp a dolgot?
Ítélező vs. Tanuló kérdések
Mi a baj? – Mi működik?
Ki a hibás? – Mi az én felelősségem?
Mi a baj velem? – Mit akarok?
Hogyan bizonyíthatom az igazam? – Mit tanulhatok?
Miért jelent ez problémát? – Mik a tények? Miből kovácsolhatok előnyt?
Miért ilyen idióta ez a fickó? – Mire gondol, mit érez és mit akar ez a fickó?
Hogyan irányíthatnék én? – Mi a végső cél?
Miért érdekeljen ez az egész? – Mi az, ami lehetséges?
Összességében nagyon könnyű olvasmány, akár 1-2 nap alatt el tudod olvasni, a mondanivalója is érdekes, bár kicsit nehezen áll össze egy kerek egésszé, de igyekszik gyakorlatias lenni. A lényeg, amit mondani akar, hogy ha érdeklődő és előítéletmentes vagy, akkor sokkal hatékonyabb és sikeres lehetsz.


Ez is érdekelhet...

Létezik-e szuperérzékenység?
2024-07-19
Mi az a testképzavar?
2024-01-07