Energia- és időbeosztás

Miért van nyáron kevesebb energiánk?

Nem törvényszerű, de a legtöbben nyáron azt érzik, hogy kevesebb az energiájuk, nehezebben tudnak koncentrálni és hamarabb elfáradnak tevékenykedés közben.

Nem véletlen, hogy a vakációt is erre az időszakra tervezzük.

Energiabeosztás szempontjából nemcsak a napi energiagörbédet kell ismerned, hanem az éveset is. (Olvasd el ezt a cikket is: Így rajzold meg a saját energiagörbéd!)

Ha te is olyan típus vagy, akinek nyáron nehezen megy a munka, akkor nem érdemes erre az időszakra világmegváltó, nagy volumenű projekteket tervezned, mert dupla energiabefektetés lesz. Van néhány biológiai ok, amiért nyáron vagy nagy melegben kevesebbé vagyunk energikusak.

 

Miért veszítünk több energiát nyáron?

Egyrészt azért, mert nagy a hőterhelés. Amikor a külső hőmérséklet magas, az megterheli az energiaforrásainkat, és ez negatív hatással lehet a fizikai és kognitív teljesítményre. A test hőszabályozása érdekében a szervezet megpróbálja lehűteni magát, ami többlet energiát igényelhet. Ezért fáradsz el szaunázás után is.

Tipp: Viselj könnyű, laza ruházatot, ami segít a levegő áramlásában és könnyebbé teszi a test hőleadását! Használj hűsítő eszközöket, például ventilátort vagy klímát, ha kell, hogy csökkentsd a hőterhelést!

 

Másrészt, a nagy melegben könnyebben izzadunk, és a testünknek kompenzálnia kell a folyadékveszteséget. Sajnos nem figyelünk oda eléggé a megfelelő folyadékbevitelre. Enyhe kiszáradás is csökkentheti az energiaszintet és a fizikai teljesítményt.

Tipp: Ügyelj a megfelelő hidratáltságra. Fogyassz elegendő mennyiségű vizet, és ne igyál sok alkoholt, mert az fokozhatja a kiszáradást. És olvasd el ezt a cikket: Mennyi vizet kell inni naponta?

 

Harmadrészt, hőségben aludni sem könnyű. A meleg időjárás nehezebbé teheti az alvást, ami kimerültséghez és energiavesztéshez vezethet.

Tipp: Tegyél meg mindent az optimális alvási környezet megteremtéséért! Hűtsd le a hálószobádat, használj könnyű takarót a megfelelő szellőzésről. Ha még több tippre van szükséged, olvasd el ezt a cikket: Nagy baj, ha rosszul alszunk?

 

Hogyan kompenzál a szervezet?

Valóban sok energiát veszíthetünk nyáron, de a természet csodája, hogy próbál mindent egyensúlyban tartani, ezért kapunk is plusz energiát néhány forrásból.

A sok napfény segít a szervezetünknek a D-vitamin előállításában. A D-vitaminnak számos fontos szerepe van, köztük az, hogy hozzájárul az energiatermeléshez is.

A napfény stimulálja a szervezetben a szerotonin nevű neurotranszmitter termelését. A szerotonin az agyban olyan vegyület, amely szerepet játszik az energiaszint, a hangulat és a közérzet szabályozásában.

A napfénynek fontos szerepe van az alvás-ébrenlét ciklusunk szabályozásában a melatonin hormon segítségével. A melatonin termelését tehát a sötétség serkenti és a fény gátolja.

A világosabb nappali órák segíthetnek az ébrenlét és vitalitás fenntartásában, mert a napfény serkenti az agyat, csökkentve a melatonin termelését, amely segít ébren és éber állapotban maradni.

 

Összességében teljesen típus- és szervezetfüggő, hogy nyáron vagy télen vagy-e energikusabb. A lényeg, hogy felismerd, hogy az évszakok hogyan hatnak rád, és ezek alapján tűzz ki célokat és tervezz!

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük