Önfejlesztés

Hogyan tervezd meg az új évet?

Érdemes az új év tervezését azzal kezdeni, hogy kicsit számot vetsz az előző éveddel. Mi volt jó, mi volt rossz? Kérdezd meg magadtól, hogy eleget tettél-e?

Ne azt kérdezd, hogy megtettél-e mindent! Nem az a lényeg, hogy kihajtottad-e a beled, hanem az, hogy érzésed szerint eleget tettél-e?

Ha igen, akkor vállveregetés, ha nem akkor csináld jobban a következő évben!

Fontos az is, hogy ne csak a célokra koncentrálj, hanem élvezd az utat is. Élvezd azokat a lépéseket, amelyeket azért teszel, hogy elérj valamit. Az eredmény is számít, de nem csak az. Na, akkor vágjunk bele!

 

1. lépés:

Először is kerülj a megfelelő lelkiállapotba: ne legyél túl fáradt és ne legyél túl lelkes sem, mert vagy alul vagy túl fogod tervezni az évet. Olyan ez, mint a vásárlás, ha éhesen vásárolsz, akkor telepakolod a kosarad, ha jól lakottan, alig veszel ezt-azt.

 

2. lépés:

Aztán írd fel a különböző életterületeidet, ezek tulajdonképpen címkék lesznek a feladataidhoz. Például: karrier, család, hobbi, egészség, kapcsolatok stb.

 

3. lépés:

Írd össze a vágyaidat! Itt ne spórolj a tintával, írj le mindent, ami eszedbe jut, azt is, amit nem lehet 1 év alatt megvalósítani.

 

4. lépés:

Remélem, sikerült teleírnod egy A4-es lapot! Most akkor húzd alá, vagy karikázd be azokat a vágyaidat, melyek már eléggé égetnek. Kicsit nyomasztanak, érzed, hogy már beértek arra, hogy nekiláss a megvalósításuknak.

 

5. lépés:

Csoportosítsd ezeket az életterületeid szerint, ügyelj arra, hogy legalább egy tétel szerepeljen mindenhol, így egyensúlyban maradhat az életed.

 

6. lépés:

Bontsd nagyobb lépésekre a céljaidat, és készíts hozzájuk ütemtervet, hogy az év folyamán mikor és mennyit szeretnél velük foglalkozni. Párhuzamosan futhat 3-5 cél, de ez tőled függ, hogy mennyit bírsz.

 

Tippek:

  • legyen olyan célod, ami megőrzi vagy támogatja az egészségedet (fizikai és mentális értelemben is)!
  • legyen olyan célod, ami egy meglévő képességedet, tudásodat fejleszti!
  • legyen olyan célod, hogy elhagysz egy rossz szokást!
  • legyen olyan célod, hogy felveszel egy jó szokást!
  • legyen olyan célod, ami valami újdonságot hoz be az életedbe!
  • legyen olyan célod, ami nem önző és másokért vagy a környezetért teszel valamit!

 

Megvalósulási ráta:

Ne keseredj el, ha nem jönnek össze a dolgok, a legtöbben mindig túltervezzük az évet. Évközben pedig jönnek új célok és kiesnek a régiek. Ha 50%-on felül sikerül tartanod a tervet, akkor már igazán jól teljesítettél és 50%-kal jobb vagy, mint előző évben.

Olyan dolgokat is érdemes betervezni, melyek több időt vesznek igénybe, mint egy év. Az ilyen hosszútávú tervek esetében határozz meg szinteket, és azokhoz rendelj határidőket. Tudod, bontsd a nagy dolgokat apró részekre, és máris nem tűnnek olyan nagy falatnak!

 

Ha mélyebben érdekel a céltervezés, nézd meg ezt a sorozatot:

A céltervezés első szabálya: Tudd, hogy mit akarsz!

A céltervezés második szabálya: Tudd, hogy miért akarod!

A céltervezés harmadik szabálya: Tudd, mennyit ér neked!

A céltervezés negyedik szabálya: Ne csak fejben legyen meg!

A céltervezés ötödik szabálya: Ne félj újratervezni!

Érdekel a véleményed, kérlek oszd meg velünk!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

%d bloggers like this: